Wednesday, August 12, 2015

People and media social


Assalamualaikum...

Dah lama tak menulis selain hal baby.
Actually, menda ni dah lama bermain dalam benak fikiran aku, cuma tak terluah dengan gaya penulisan sahaja. Apakah ayat ini? See, nak tulis pun ntah tak reti sangat bina ayat dah. Pembuka perenggan semua fail dah. Nangis cikgu BM aku kalau baca ni.

Apa yang aku nak sampaikan adalah, aku tak berapa nak paham sebenarnya bagaimana orang menggunakan laman sosial ni sebenarnya. Yang aku perasan ada beberapa kategori manusia.

1. Ada yang memang nak mencari glamer atau mencari kawan. Yang jenis ni, memang add je siapa-siapa pun yang nak 'Add Friend'.
2. Golongan yang nak kawan-kawan atau sedara-mara sahaja yang dalam lingkungan Friends dia.
3. Dia create 'Facebook' or 'Instagram' tapi takde update apa-apa. Just nak tengok-tengok update orang.
4. Dia create 'Facebook' or 'Instagram' tapi nak guna untuk shopping online je.
5. Dia create 'Facebook' or 'Instagram' tapi nak stalk orang.

Sebenarnya tak kisah la pengguna media sosial ni terdiri dari kategori mana, tapi yang aku tak berapa nak paham tu, adalah kategori ke-3. Dia create tapi takde update apa-apa, ok lagi. Tapi dia create, takde update apa-apa, tapi bila orang lain update gambar anak-anak, update status, or update apa-apa ajelah, jenis nak mengkondem aje.. Tengok-tengok lepas tu ajak orang mengumpat

"aku tak paham lah.. benda tu pun nak update".
"asyik-asyik upload gambar anak dia, macam  orang lain takde anak".
"Taulah dah ada anak, alaaaa excited anak first je tu"
"macam ko sorang ada suami" 
"check in hospital pun nak update. nak bagitau dia pegi hospital private la tu"
"Tau lah pegi umrah. tu pun nak upload gambar. nak g buat ibadah ke nak tunjuk2?"

Memang ada manusia jenis macam ni. Semua orang buat benda tak kena. Cuba kalau orang tu update dia check in hospital, ko pikir je.. napa dia ni, tak sihat ke? ada family member sakit ke? tak kisahlah hospital private mahal mana pun yang dia check-in. Percayalah, walau sekaya mana pun orang tu, tempat last dia nak pergi adalah hospital. Sebab hospital adalah tempat orang sakit, tak sihat. Kalau orang upload gambar pergi umrah tu, cuba kita bersyukur dapat tengok keadaan Kaabah/Mekah dari gambar yang dia uplaod. Nak tunggu rezeki dapat pergi sana, ntahla tak tau bila kan... Atau yang dah pernah pergi tu, boleh la menggamit rasa kerinduan nak pergi ziarah lagi or tunaikan Haji pula.

Lepas tu banyakla juga orang share-share artikel pasal, kalau pregnant or dah ada anak tu, tak payah la nak update-update sangat kat media social kerana nak menjaga hati orang yang belum ada anak. Apa ke dah masalahnya? Apa kata tukar pemikiran. Orang yang belum ada rezeki anak tu, bila tengok kawan-kawan yang dah ada anak tu, tumpang rasa bahagia dan mintak dia doakan rezeki untuk dia pula. Minta kawan-kawan yang mengandung tu, doakan rezeki untuk dia pula. Mana tau, lekat doa ibu mengandung... Or, kalau tak suka, jangan tengok. Macam masa aku tak boleh kawen tapi kawan-kawan dah kawen... Aku avoid tengok diorang hepi just sebab aku tak nak emosi terganggu. Tapi takde la plak aku kondem macam-macam. Tapi aku curi-curi jugak tengok. Tapi kalau kemesraan over melampau peluk-peluk cium-cium ngan suami isteri tu, aaaaa tu tak yah la upload melainkan ko memang bukan Islam. Kan tak baik mempamerkan kemesraan suami isteri di khalayak ramai. (berapa banyak tapi daaa~~~)


Dah tu kalau semua orang create akaun, semua orang tak update apa-apa, buat apa ada akaun in the first place kan?


Aaaaa... tu jelah nak merepek. Sekian...

1 comment:

  1. aku sokonggggg..


    memang ada org yg asek buruk sangka aje. kita cuma nak share apa yg kita rasa sesuai utk share. sape yg taknak tgk tu hide ajela kita ni kan. banyak kot inisiatif lain kalau tak suka tgk.

    ReplyDelete

Thanks for dropping out your thoughts...