Wednesday, June 20, 2012

Dear Malaysian girls... gentleman only lives in tv and novels. get it?

I posted this to my fb status. and homaigod ya Allah ya TUhanku, ajaibnya ada plak lelaki yang tersinggung. Well, im not really sure tersinggung ke tak. tapi the way they comment it cakap macam memang tersinggung lah. siap cakap saya tak respeck all the fathers out there.

Hallowwww... did i said all daddies are bad! cruel! Jahat tahap firaun? nope. i did not say that. I also have my own daddy that i love la bro. eventho my mom said daddy tak pernah salin pampers kitorang, is that mean i dont respect my own dad? huhaaa... u have gone too far bro.

Ada jugak yang nak kata saya tak layak untuk berbicara begitu coz i dont have a laki or maybe he meant it by a husband la kan. gentleman is not spesificly a hubby la. even a male friend can be a gentleman to his female friend. A man can be a gentleman to an old lady.

I think the message is clear. and i think it is actually really a reality check.

Gentleman as novels and tv are describe as it is, a story. Gentleman that is handsome, kaya, tough (contoh: Aaron Aziz as Seth in Nora Elena). A man that would open the door for girls, that would only see his girl as the only one, a man that would pick a woman up, drive whenever she want to go, that would pay for everything, that would give surprises, that would see a woman and love her the same day as the first time he ever fell in love with the girl - everyday, that would accept her no matter what, that would bring flowers every morning, cook for the lady,a man that would play guitar and write a song dedicated it to the woman they love, and all and all...

Reality check:

Adakah lelaki akan membayar untuk segala-galanya. beb.. kalau dapat laki kaya ok ah nak harap gitu. tapi sekarang dalam segala-galanya mahal, makan pun mahal, apa espek lebih-lebih? kalau dia tak bayar, kita bayar la. bayar sama-sama apa salahnya. Cumanya saya pernah dapat lelaki yang kedekut. Ini different. Ini sangat sakit hati. hahaha

A man that would open the door for girls.
Pernah ada lelaki tolong bukakan pintu untuk saya. Just some random man at some random shopping complex that i do not remember. And never it is a Malay man. Some random homputih guy yang kebetulan ada di situ. And i just smile. I hope he did ask my phone number. ahahhahahahaha
Saya pernah lihat dan juga pernah nampak wanita yang bawa barang berat-berat penuh tangan lalu depan pintu yang perlu dibuka. Lelaki yang lalu lalang di situ buat apakah? heh..malas explen.

A man that would give surprises
Jangan espek lebih-lebih sangat nanti kecewa. Nak macam homputih, propose wedding bagak nak rak. Kalau laki tu dah ajak kawin pun dah boleh rasa bertuah sangat.

A man that would except her no matter what
Tunggulah kau gemuk sikit esok lusa, dia mula lah buat senaman cakar ayam kat luar. Siap pesan lagi, boleh tolong kurus sikit tak? Itu  kalau bahasa lembut. Kalau dapat yang laser cap Gaban, tembak raksaksa Gorgon terus mati? Tak bernanah hati makan kata-kata laki sendiri?



Apa yang disogok di dalam tv dan novel adalah lelaki akan melayan wanita yang dicintainya.
Penulis novel/skrip : wanita.
So, the character of the man actually adalah imaginasi seorang wanita. Am i right or not?


Malay man, culture kita adalah wanita layan lelaki, isteri layan suami. culturenya adalah suami harus dilayan. Isteri harus taat pada suami (maka wujudlah kelab isteri-isteri taat pffttt). Harus ikut perintah suami. Tidak sedikit lelaki yang tidak mengharap bakal isterinya akan melakukan segala kerja rumah, memasak, membasuh, mengasuh anak.


Iye, suami adalah ketua keluarga.

Maka adalah tanggungjawab suami mendidik keluarga dan isteri agar menjadi keluarga  yang lebih harmoni. Anak-anak akan melihat dan mencontohi perlakuan ibu bapa. ibu bapa adalah idola terdekat mereka. Kalau ayahnya melayan ibunya dengan gentle, ibu gembira, ibu hepi maka mood ibu bapa hepi, maka anak-anak pun hepi. maka itulah yang dilihatnya dan insya-Allah akan dicontohinya.

Ingat senang jadi suami bang? Tanggungjawab kamu banyak bang.

Pernah tengok Ustaz Don bercerita bagaimana ayahnya melayan ibunya? Matanya bersinar-sinar dan gembira sambil bercerita. Seolah tidak sabar untuk mempraktikkannya. Insya-Allah semoga beliau dapat membina sebuah keluarga yang harmonis nanti.

Ada tak lelaki tengok/study sunnah Nabi macam mana cara layan isteri?

Bisa menitis air mata mendengarkan halusnya cara Rasulullah. Dulu ada jugak tengok Tv A-Hijrah, Fattabiouni (sekarang Astro dah takde, channel blur2 dah malas bukak TV. nak bukak Youtube- pc plak dah buat hal. macam2 hal lah). Memang tersentuh hati ni. Rasulullah sebaik-baik manusia, sebaik-baik lelaki, sebaik-baik suami. Untungnya seorang Siti Khadijah.

Pernah kawan saya  tanya, "kenapa tak kawin lagi?" Saya kata, "saya ni perempuan. Pihak yang menunggu. Kalau orang tak hantar pinangan, macam mana nak kawin?" Dia kata "ala...tak salah apa pinang lelaki. Nabi Muhammad dulu dipinang Siti Khadijah". Saya balas semula "Kalau akhlak n agama laki tu, semulia Rasulullah, memang berbaloi-baloi la jugak nak pergi pinang.." Kawan saya itu gelak saje. Saya tau saya menang hujah itu.

Jadi, pesan saya pada adik-adik yang masih dreaming-dreaming ada lelaki begitu, semoga anda ketemu dengannya. but until that time comes... they really live in novels and tv only dear...


Owh...by the way, saya tak emo. chill saje. This is just a reality check. Enough dreaming. Get to reality. So, kalau ada lelaki yang tersinggung baguslah. Boleh cuba berubah jadi gentleman tak? Kalau dah rasa gentleman, tak payah nak terasa sangat. Hahahahaha....


senang citer, istilah gentleman ni hanya propaganda media... sebenarnya girl bila da tangkap cintan dengan boy, sume boy buat akan nmpk gentleman... tu je...
-the best comment ever that i got from my guy friend. sangat tepat hujah dia


My main point is, that type of guy that is being potrait in tv and novels, mostly just live in tv and novels only. Lucky for those who have that type of guy. But there is nobody that perfect. Terimalah pasangan anda seadanya dan dengan rendah hatinya. Get it?

5 comments:

  1. like like..

    aku kalo tgk nora elena dulu selalu la remind kat myself.. 'benda tu dlm tv je ok! wake up!!'

    pastu bila masuk opis esoknya org duk cite psl episode romantika tu.. aku dok tmpt aku n dgr diorg bercerita sambil tepuk dahi dan gelak sorg² .. ape kes la deme ni.. TV je kot!!!

    if ada pon yg dpt suami mcm tu.. bapak mcm tu.. adik mcm tu .. abg mcm tu.. baguslah. but still kan si gentlemen tu ada kekurangannya bcoz no body perfect!

    ReplyDelete
  2. even Aaron Aziz sendiri cakap dia bukanlah seorang lelaki yang macam tu kan....

    mungkin adalah lelaki yang macam tu di luar sana. siapa tau. tapi so far, aku tak pernah jumpa la kan...

    kehkehkehkeh...

    ReplyDelete
  3. beb.. point ko bagus..
    aku sukee..
    aku siap bertekak dgn..
    budak laki opis ni.
    hahhaa

    ReplyDelete
  4. tue la aku rasa kelakar. bila cakap tak gentleman, siap leh bertekak. ada yang kait ngn bapak-bapak plak. last-last mengaku tak gentleman.

    kalau gentleman, diorang mengaku salah, then try to improvise. Perempuan ni biasalah, sabar dia memang nipis. sebab tu kuasa cerai kat tangan laki. ye dak??

    haaa...dah kemana dah point aku nih. hahahaha

    ReplyDelete
  5. yg aku xsuka bila org ckp org xkawen xdek pengalaman xleh ckp psl hal ni..

    kmon ah..

    benci tau aku statement gitu.

    yelah mcm aku yg xde anak xleh nasihat org yg ada anak didik anak mcm mana..

    hahahaha..

    mmg la xdek pengalaman..
    tp ilmu tu bkn dr pengalaman semata..
    ada org xbljr pon dr pengalaman yg dia pernah alami..
    tetap mcm tu je.. org yg xdek pengalaman..boleh bljr dr buku dan pengalaman org lain pe..

    ReplyDelete

Thanks for dropping out your thoughts...