Monday, June 6, 2016

Persiapan Ramadhan

Salam...


Selamat menyambut 1 Ramadhan. So, harini siapa yang dah terkulai layu di tasik madu? Baru 2.30pm. Harap bersabar. ada lagi dalam 5jam. bertabahlah.

Harini aku macam kuat sikit. Aku pun tak tau makjun apa aku amek terasa tak layu lagi ni padahal dah 2 sesi pam. Itulah keindahan bulan Ramadhan. Kalau time puasa ganti tu rasa dah lembik-lembik dah time pam pagi pun. Kalau time tak puasa plak, pagi tu kalau tak breakfast, memang dah ketar perut dah lapaq. Ilek aaaa mak jemah, baru 1st day puasa. Ngahahhaha...


Weekend lepas sebenarnya suami aku plan nak balik ke Kedah. Tapi aku tak mo sebab kalau balik weken, puasa senin, takdela merasa bukak puasa kat rumah. Jadi aku kata nak tak nak p mana-mana. Nak prepare untuk puasa ni je. Sabtu plan asal nak p kelas jaet yang dah berkurun tak p tu, tapi penyakit malas datang menguasai.

Plan asal, kitorang nak mintak cater ngan kakak aku je untuk bulan puasa ni. Dia dah berhenti kerja, tapi dah convert jadi lecturer part time je. minta dia masakkan lebih sikit dari apa yang dia nak makan, kitorang bagi mangkuk tingkat je. So, balik takdela terkejar-kejar nak masak, nak kelek anak lagi. Paham-paham la anak kecik ni kan. Bulan puasa ni  pun bukan boleh amek lambat dari pengasuh. Dia pun nak masak berbuka jugak. memula kakak aku kata ok. Tapi lepas tu dia goyang plak. Anak kecik dia ada 4. Hahahhaa.. lagi ramai.

So, tetiba terwujud la idea masak siap-siap nanti balik rumah tinggal nak masak nasi and panaskan lauk aje. 




I am lucky enough ada husband super rajin. Dia tolong potongkan cili kering + tengok anak-anak while aku masak. kalau nak harap sorang je buat semua stok ni tak lepas jugak kot. Anak ni merap. Anak ni nangis. Anak ni nak susu. Lauk simple-simple aje. Pun ada 1 lauk aje ni. 


So, lauk buka puasa minggu ni settle. Minggu-minggu hadapan blom tau lagi~~~

1 comment:

Thanks for dropping out your thoughts...