Tuesday, September 25, 2018

Selamat Hari Raya 2018 - Part 2

Astagfirullahalazim~~~

Berapa bulan dah habis raya apsal part 2 tak habis lagi ni. Raya Haji pun dah settle. Kuang kuang kuang.

Sebenarnya takde apa sangat part 2, sebab takde sesi bergambar dah dengan keluarga. Biasa mak pak aku malas layan dah permintaan bergambar bersama di hari raya kedua ke ketiga ni. Sebab selain pagi raya pertama, raya kedua keluar berjalan beraya ke saudara mara sebelah Penang. Hari-hari seterusnya akan sibuk melayan sanak saudara pulak buat kunjungan balas.

Hari raya kedua tu adalah hari perjalanan bagi kitorang. 7-8jam jugak perjalanan dari Temerloh ke Sungai Petani. Sempat singgah naik rumah jap simpan barang. Aku lupa nak bawak balik kuih raya. Guess what? Kuih raya tu tak berusik lagi ada kat rumah aku. T__T





so i was looking pictures from my phone to tepek here. I really love this moment that i got to capture.

yg ni tak jadi moment dah sebab dia nampak adik dia main air macam tu, dia tak kasi can. nak jugak~~ nak jugak~~

tengokla anak jantan tu kenmain la nakal dia nak lalu bawah air plak. Masa ni rasa mak photographer ni dah separuh menjerit takut baju basah nak balik Kedah plak.



Dalam tengahari jugak la kitorang gerak dari Temerloh. Kasi settle urusan perut dulu, baru gerak. Babai atok nenek~~



 pukul 6 lebih berhenti kat R&R manatah ni. 
Tukar pampers anak2. Sampai Sungai Petani menjelang malam jugalah.




Raya ketiga,17 June tu takde sebarang gambar dalam henpon aku. Aku pun tak berapa ingat kejadian apakah yang terjadi di kala raya ketiga itu. Tapi kotak memori aku ni seperti teringat sesuatu yang sibuk terjadi di kala itu. Aku rasa geng-geng mak Tam aku dari KL datang serang rumah. (Sebenarnya ni aku macam dah terkompius dengan adegan Raya Haji)

Ayah aku ni ada senjata rahsia yang dia keluarkan hanyalah ketika Hari Raya, yakni sejenis mee rebus. Mee rebus air tangan apak aku ni akan buatkan semua saudara mara yang pernah merasa, akan cuba sedaya upaya untuk datang menyerang mee rebus dia. Hatta kalau teringat pun boleh kecur air liur dibuatnya.

18June, hari raya keempat.
Alhamdulillah... Adik bongsu aku selamat bertunang dengan dara pilihan dia. Kawan sejak sekolah kenmain lama bercintun. Baguih punya setia depa ni. Jangan hikut jejak langkah kakak korang ni. Kah kah kah.

Pagi tu gerak ke Baling. 







 Hantaran dari pihak lelaki is dari pihak kitorang la.
Ni semua hasil tangan seni kakak aku.
Hantaran time aku kawen je tak cantik sebab dia bizi ngat. Mencik.

Masa orang tengah berbincang semua, hero ni sibuk keluar masuk main tangga tepi tu. 


Biasanya ni saat paling nak berdebar. 
Time bakal mak mertua nak sarung cincin. cewah..

 Pentunang dengan bakal kakak-kakak ipar yang gojes

 Pentunang dengan both moms

 Of course la 1 gambar je dengan kakak gojes mana cukup


 Pentunang-pentunang beserta anak-anak dara kakak-kakak gojes. 😁

Pentunang dengan rombongan makcik-makcik from our side. 
Orang laki manala nak bergambo, ye dok? kahkah

Yang ni hubungan dah halal anak 2 dah.
Alhamdulillah moga berkekalan. Ameen..

Sebelum balik, sempat lagi tangkap bakal adik ipar.
Tak habih habih lagi nak bergambo?
Kata tukang tolong amekkan gambar ittew~~


Settle urusan, yang penting makan kenyangkan tali perut dan tali pusat, maka pulanglah ke rumah. Pergi berkunjung pun penat jugak eh. Terbongkang aku tido dalam kereta dengan anak-anak. Nasiblah jadi sang suami setia mendrive kenderaan seorang diri. 



Sampai-sampai rumah ~~ SURPRISEEEE~~
eh eh geng Juru sampai tanpa diduga. Hamaigad. Tau dah ni banyak urusan nak kena buat. Kerja-kerja nak makan mee rebus ni renyah jugak. sebab kena sediakan banyak bahan. So, apa lagi. Sampai rumah, terus get ready bersilat nak rebus telur, rebus ubi, goreng tauhu, hiris cili,daun bawang, limau, daging, celur mee, bancuh air semua lah.. Memula bajet diorang ni tak jadi datang dah sebab dah raya keempat. Tapi akhirnya datang juga terus kena serbu. Tapi kitorang syukur diorang datang, sebab ayah memang ready periuk belanga besar kuah mee rebus ni, sebab kebiasaan memang kompem rumah kena serbu.

ni pun ada yang dah balik. Boleh bayang tak kekecohan orang yang ditugaskan di dapur?
Aku pun dah serabai benar dah masa ni.




19June, hari raya kelima.
Sepatutnya dijadualkan bertolak balik KL pagi tu. Tapi sebab aku dah request gulai masak sambal tempoyak kat mak aku, kikikiki, tunggu jugak la kan sampai boleh makan. Ya ampun sedapnyaaaaaa... Tengah hari jugak gerak dari Sungai Petani. Jalan jem jugak adoi ramainya orang yang duduk KL ni.




Ni pukul 5 baru sampai Ipoh. Anak-anak pun dah mula bosan duduk lama dalam kereta. So, aku request husband aku untuk stop by lepak2 jap bagi anak-anak hilang bosan. Terjumpa playground ni, so turun jap bagi diorang main sampai penat supaya boleh sambung perjalanan dengan harapan mereka akan tidur kepenatan selepas penat bermain.


Aku tak ingat sampai KL pukul  berapa. Yang aku ingat, dalam 11 jam jugak perjalanan balik KL di hari raya kelima tersebut. Ingatkan semua orang dah balik KL awal. Apalah hiway pun boleh jem. Setiap kali raya sekarang ni mesti stress pikir nak kena hadap jem. Sampai dah tak tau dah nak balik hari apa sebenarnya macam hari2 pun jem atas hiway. T__T


 Sekian berita hari raya puasa 2018.

No comments:

Post a Comment

Thanks for dropping out your thoughts...