Tuesday, January 17, 2012

gentleman and gentle man


telah berlalu setengah bulan januari. pantas sungguh masa berlalu.

few days back, ofis aku ada handle something and aku terlibat. masa ni lah peluang untuk aku jumpa staff lain. kalau tak, memang terperuk depan pc aje. 8.30a.m - 5.30pm official office working hour. mind you, that aku mention office hour. takdela sharp 8.30 a.m aku smp and sharp 5.30pm aku balik. kalau boleh memang nak balik awal dari 5.30pm tapi tak bley la dey.

pada kesempatan inilah aku dapat berkenalan dengan staf-staff lain. jumpa dunia luar sikit.nak dijadikan cerita, aku telah berkenalan dengan seorang staff lelaki yang agak lembut. owh yeah, dia seorang designer. maka aku sembang-sembang la tanya pembabitan dia dalam dunia fesyen sikit-sikit and ambik contact number. kami bersembang sepagi. dia tersangatlah ramah dan aku pun melayan aje. sembang punya sembang, then kitorang pun pergilah lunch sekali.

Actually, this thing happen to me for quite few times. so, this is just something that i want to share.

Before kitorang nak pergi tu, dia ajak naik kereta dia. tapi sebab kereta dia park jauh, aku offer naik cik putih aku. The first word yang keluar dari dia, dia cakap... "ala..malula pulak naik kereta perempuan drive". For me yang ala-ala rock tak rock, perasan rock je lebih, aku cakaplah aku tak kisah.

And masa makan, bila orang kedai datang kira, tanya kira sekali ke asing-asing? Laju je dia jawab kira sekali and terus ambil kertas yang dah dikira tu.


Sebelum tu, pengalaman few years back pun macam tu jugak. Aku keluar dengan kawan lelaki aku yang lembut sikit. Tapi dari bayar parking, makan, pick up, hantar, semua dia insist to do. aku ada jugak keluarkan duit nak bayar for makan and parking, tapi dia memang menolak.

Pengalaman yang sangat berbeza pulak bila keluar dengan lelaki yang lelaki konon-kononnya. hahaha.. boleh ke aku cakap macam tu? yang lembut tu pun lelaki jugak, cumanya, yang aku  nak cakap lelaki ni kononnya lelaki yang keras la kan. eip... jangan salah ertikan keras di situ okeh. or should i say lelaki kasar? what everlah...

ada few pengalaman aku yang keluar dengan kawan lelaki kasar yang bila makan, dia prefer kira and bayar asing-asing. bila nak keluar makan pula, dia takde nak rasa segan-segan pun if perempuan yang kena jemput dia. dia tak kisah langsung la. bila bayar parking kereta pun, buat dek, buat tak tau je. Bila makan, keluarkan duit cukup-cukup je dengan makanan dia, and paham-paham sendirilah suruh aku top-up. bila q-up kat fast food, boleh dia pegi duduk and suruh aku order. owh yeah...

sometimes perempuan ni, takdela demanding nak dibayar or dijemput selalu everytime bila keluar. aku rasa most of perempuan tak kisah pun nak keluarkan belanja or jemput/hantar lelaki ni. but depends on the situation la kan. means kalau tiap-tiap kali keluar, si lelaki ni buat hal, buat dek je everytime, memang muak la kan. Maybe perempuan just nak tengok sejauh mana lelaki ni berfungsi sebagai a gentleman.

Bukanlah aku nak kata semua lelaki yang kasar ni macam tu. memang bukan semua. but so far, dengan apa yang aku alami, lelaki lembut lebih gentleman dari gentleman itu sendiri. 


This is just from my minor tak-sengaja observation. What say you?

4 comments:

  1. hehehe.. adoii..
    laki aku.. kalo kitorg pi mekdi..
    aku yg belii..
    *tapi dia kasi duet la*

    kalo nak tanya ape2 pon..
    mesti aku yg tanya.. ape kemalu sgt ntah.. xtau aku..

    dan ada la bermacam2 lagi.. yg pasti.. dia kedekutttt

    *laki aku kategori ape ek??*
    wakakaakkakak

    ReplyDelete
  2. at least laki ko kasi duit weh. aku tak...aku la beratur, aku la keluar duit. best tak? hahaha... kenangan...

    laki melayu ni memang tak ramai yang gentleman, tapi bab2 nak amal sunnah Nabi nak ada bini 4, terel kemain. time suh jadi imam solat, terkebil-kebil.

    buruk baik pun, ko dah ada laki weh. anak pun dah berderet. aku masih begini... apa pun, kenalah terima kelebihan n kelemahan pasangan... takde orang yang sempurna. dok gitu?

    ReplyDelete
  3. ye la kannnn..
    haihhh...
    cemana ye nak carik somi cantu kannnn

    ReplyDelete
  4. yang ada tu dah ok dah, insya-Allah... :)

    ReplyDelete

Thanks for dropping out your thoughts...