Thursday, February 2, 2012

Gaya pemakanan sihat konon


Tahukah anda caffein adalah tidak baik untuk kesihatan? Saya memang malas google. Saya tak buat research pun. Tapi hanyalah berdasarkan pembacaan melalui tajuk email yang diforward-forward, baca sikit intipati intisari rancangan dan isi, kemudian buat kesimpulan berdasarkan pembacaan tidak lengkap tersebut, ooo....caffein tidak baik untuk kesihatan.

Tahukah anda, saya suka sangat minum Nescafe? Tidak tahu? Tidak mengapa. Ini saya beritahulah. Nescafe seumpama dadah bagi saya. Harus minum hari-hari. Kalau tak minum, rasa macam takde apa sangat pun. Boleh je tak minum. Tapi rasa kehidupan lebih bermakna dengan Nescafe. Tambahan pula Nescafe buatan kakak saya. owh.... Nescafe dia rasanya sangat indah.

Namun atas kesedaran sivik, ehem... lebih kepada kesedaran ke atas pertambahan usia ini, di kala metabolisme badan menjadi semakin rendah (tiada kaitan je rasanya ntah), saya mula menghindarkan pengambilan Nescafe sedap ini secara drastik. Actually, memang takde drastik sangatlah. Cuma di rumah sudah tiada stok Nescafe 3 in 1 seperti selalu. Kalau sebelum ini, pantang habis, confirm Nescafe and Coffemate akan di top-up. Sekarang apabila pergi ke pasaraya, menangis-nangis menahan diri dari mengambil 1 pek Nescafe di rak pasaraya tersebut. Paling kurang, akan buat jelingan sayu, atau mengusap-ngusap lesu pek Nescafe tersebut. Hati sayu, tapi azam kena kuat konon. Kita tengoklah konon-konon ini akan bertahan sampai bila.

Oleh kerana saya banyak mewarisi unsur-unsur negatif ibu bapa, contohnya :

i) bapa kulit sensitif - i got it
ii) mommy ada lelah - i got it
iii) struktur gigi mommy - i got it
iv) jendul di kaki mommy (how to say it lah this one... kalau tak salah aku mommmy got it lah) - i got it

apa lagi tah, tak tau. yang lain-lain tu, takde hal, aku mewarisi dengan rasa senang hati. Terima aje ketentuan Ilahi. Tapi part struktur gigi itu buat saya risau. Kerana ibu kata, masa mengandungkan anaknya yang first yakni tentulah abang sulung saya, dia telah pun mengalami kerapuhan gigi.

Oleh kerana dengan itu, takut gigi luruh tak pasal-pasal terjadi kepada diriku, aku cuba mengambil inisiatif di usia tak berapa nak remaja dah ni, untuk mula mengamalkan pengambilan susu secara radikal. Apakah ayat ini? Untuk membekalkan diri ke arah kesihatan dan kecekalan tubuh badan, maka kini aku mula membekalkan diri dengan bekalan kalsium. Insya-Allah baik untuk tulang dan gigi.

Mari minum Anele...


Anlene coklat sedap.
Image from google.


No comments:

Post a Comment

Thanks for dropping out your thoughts...