Thursday, June 5, 2014

Wedding Preparation Part 2



Bila balik KL, kelam kabut la aku memikirkan hal bunga dan baju nih. Hal baju kemudian cerita. Mari cerita bab bunga dulu. Nasib baik kakak aku pernah gila buat bunga dip. Maka dia dah beli banyak-banyak dawai nak buat apa ntah, last-last tersadai je kat rumah tu. Maka aku kutip dan bawak balik KL. Dan bermulalah kesengsaraan aku melilit membentuk dawai-dawai itu...

Sebenarnya, bab bunga pahar ni, mommy dah cakap awal-awal... "Ko buat je siap-siap, nanti ayah ko dah bagi, senang benda dah ada" Tapi iyelah.. nama pun anak. KAlau degil tak nak dengar sangat nasihat ibubapa tu kan normal. Kahkahkah... Sekarang dah gelabah sendiri. Nak buat 100 plak tu. Mak aku siap cakap macam tak cukup. Tak rasa nak menangis aku dengar? Dah la nak buat bunga dip, bukan calang-calang proses dia. 

Actually masa kakak aku kawin, dah start dah buat bunga dip ni. buat untuk hantaran and bunga pahar dia la. Tapi lucky la dia time tu dia ada adik dia ni hah tolong buatkan sama-sama. Siap membebel lagi kalau tak siapkan. Akula gentel reben-reben, manik-manik dia bagai tu... Lepas dia kawen, dia pergi pulak ambik kelas belajar bunga dip. Memang marvellous la bunga dip yang dia g belajar tu habaq hang... Tapi sebab dia dah ada anak kecik, and masa tu pregnant plak, jadi susah la dah dia nak tolong aku walaupun rumah memang langsung tak jauh. Takpe, sebab mengada-ngada nak jugak bunga pahar bunga dip, maka aku sanggup redah. Walaupun mak kata, "beli ajelah~~~ senang~~~". Senang memang senang, tapi tak cantik. kahkahkah... So, aku just mintak kakak aku tolong ajar je mcm mana nak buat bunga tu. Selebihnya aku usahakan sendiri. 

Bunga dip ni, renyah proses buat dia... tiap kuntum bunga, tetulang, daun dia tu kena buat sendiri... setiap bunga ada 6 kuntum.3 daun. jadi setiap satu tula kena proses bentuk kuntum bunga ngan daun dia tu. Kalau kena buat 100 kuntum, tak beribu-ribu dawai kena pintal? lepas tu kena celup ngan dip. lepas tu kalau tak nak glitter-glitter, jadi lah sekuntum bunga. tp takkan tak nak glitter kan? tak cantiklah kaw! kahkahkah... so, lepas celup dip, kena cantum2, sapu gam, tabur gliiter, biar kering, nanti kena cantum plak lagi. homaigod...

Masa aku nak celup daun, 1 lagi tragedi berlaku sampai aku hampir putus asa. Dip dia tak nak melekat. aku dah confuse, aku salah bancuhan ke? Aku dah siap cakap kat mak aku lagi, aku give up, nak beli daun plastik yang dah siap tu je. Mak aku siap alter saiz daun tu, and kecikkan sikit... T__T   Banyak tau mak aku buatkan semula... sob sob... Pengorbanan ibu...

Bila dah habis buat semua, then aku beli 1 set of dip khas untuk bunga mak aku, alih-alih senang pulak nak mencelupnya... Conclusionnya, dip yang aku beli batch awal tu, semuanya rosak. Dip tu yang bermasalah. Gila sengsara nak mendip masa tu... Most of the daun memang buruk ah, tidak seperti our expectation. Tapi sebab dah start, jadi belasah ajelah walaupun hati ni terbelah-belah. 

ni proses awal.
memintal separuh mati.
serius bukan senang nak pintal. nak kena make sure dia ketat, then kena pakai playar.
nak membentuk dia tu pun, sakit jari jemari habis. 
tapi nak cantik punya pasal kan, kenalah gigih. 
T__T

see... mommy daddy siap turun KL lepak for few days nak tolong anak buat bunga nak kawen..
T___T
lebiu mommy daddy 

ni la kejadian pecah hati pecah gelas, lepas dip rasa nak mengamuk je
banyak daun-daun yang pecah
banyak yang buang

ni saiz daun lepas mommy resizekan dia
sebab mommy dah bersusah payah resizekan dia, maka aku tak sampai hati nak buang and beli daun siap je.
maka cekalkan hati menghadap dip tak berapa nak betul tu


tadaaa.... ni bunga yang dah jadi...
memang bertabahla nak siapkan sampai 100 kuntum.
dip putih ni takde masalah.
senang gila nak dip n bentukkan dia. maka time ni happy la dapat siapkan bunga tanpa masalah
tapi kalau cerita bab daun, memang menahan kesabaran ajelah...

Lepas dah buat bunga putih ni, "mommy cakap takkan kaler putih ja? buat la kaler gold sama." ok. Kaler gold ni, asal usul dia dari baju. Nanti aku cerita. bab baju belum masuk. Aku dah beli pun dah dip kaler gold, nak try jugak penuhi kehendak mommy. tapi malangnya memang takdir tak jadi nak buat gold tu, yang ni memang salah aku tak reti bancuh. hahahaha... aku celup tak jadi kaler gold. sudahnya aku buat kaler purple. So, ada 2 kaler combination la, putih and purple. Purple ni plak datangnya dari kaler hantaran. Hantaran ni dah lama buat. Aku dulu patut tunang dah, tapi tak jadi. Al-kisahnya, buat apa bazir-bazir kan? Pakai ajalah balik... Hehehehhe

Proses buat bunga ni memang makan masa berbulan-bulan. Sampai dah nak balik kampung cuti kawin pun, masih berusaha menyiapkan bunga-bunga ini sebenarnya. Bila sampai kat Sungai Petani pun, bunga2 ni masih belum siap sepenuhnya. Sebab dah balik kampung, and ada orang boleh mintak tolong tengokkan anak-anak kakak aku, maka aku, kakak aku n mommy bergabung tenaga cantum reben dan kantung telur pada bunga pahar.  Reben ngan kantung bunga telur tu, aku dah siapkan kat KL. 

Reben ni pun 1 cerita jugak. Hahaha.. memula rasa macam malas bubuh reben sebab rasa macam tak larat sangat dah memintal, mendip, mencantum beribu-ribu dawai. lepas tu kakak cakap, takkan takde reben? Macam tak best je.. aku dah malas pikir. letih urat tangan, badan semua.. untill these angels came and offer some help... Terus aku pergi beli reben! 



Hewhew... diorang tolong sampai habis reben-reben tu, tapi aku beli tak cukup plak. Masa tu dah suntuk dah, siap pergi rumah member, mintak diorang 3 beradik tolong siapkan... Alhadmulillah, setel bab reben before aku balik Sungai Petani. tinggal nak pasang kat bunga aje.


Setel cerita bab bunga, cerita pasal kad jemputan plak.

Kad, daddy siap call cakap, Kad kena siap before cuti krismas. Ok, dah dapat dateline. jadi kena siapkan minggu before krismas la jugak kan. Jadi end of November dah mula pergi cari-cari kad. Masa tu bakal suami cakap, cari area-area dekat ngan rumah je... padahal dalam hati aku nak jugak pergi LH, Jalan Pudu. Tapi takpelah, ikut dulu pendapat dia. Cari-cari kat kawasan berdekatan, tapi macam mahal. Aku dah tarik muka 14, tak nak mahal sangat. Kehkehkeh... Akhirnya ke LH la kami... Ada few design yang menarik, tapi minah suka kaler putih ni tertarik ngan kad-kad kaler putih je. ada few design, tapi ambik yang paling simple, tak berapa banyak kerawang sangat and corak timbul-timbul, I Like!  order 400 keping, sekeping kad jatuh dalam RM0.80 kalau tak salah aku. Kalau order lagi banyak, lagi dapat murah. tapi daddy kata order 300 aje. Bakal suami nak mintak 50 keping. jadi mak suruh buat 400. Kami mintak buat dalam masa 2 minggu. Phew!!!  Kad draft or review, kitorang buat thru email je dengan LH. So, urusan memang senang! 

Until the day aku kena collect kad.... Jeng jeng jeng

Masa collect tu tengah eksited. jadi tak berapa nak check details. Tapi sempat la perasan waktu jemputan kenduri tu dia buat silap. Bila dah balik rumah, belek-belek kad, tengok-tengok almost everything yang aku mintak buat pembetulan, tak dibuat. Map rumah je yang betul. Means dia print salah draft or diorang salah hantar draft untuk printing. Aku dah panas berasap dah, mengadu pada incik bakal suami. Dialah yang menenangkan keadaan, settle dengan LH, mintak tempoh seminggu untuk siapkan semula. Huhuhuhu.... Lepas seminggu, kad settle! Alhamdulillah...



Tetiba daddy suruh tambah lagi 100keping. Call LH, katanya blok printing tu dah buang, kalau nak buat kena datang sana semula and confirmkan betul-betul draft kat sana jugak. Diorang takut jadi salah lagi sekali. Harga plak dah jadi mahal sikit, so takpelah, kitorang decide print je 400 lagi sebab kalau print 100 je harga pun lebih kurang je. Tapi 1 lagi masalah, diorang tak boleh siapkan dalam seminggu dua. Okeh, part ni dah surrender. bagitau daddy, dia tempah je kad lain design murah yang biasa-biasa je kat Kedah. Daddy kata, siapa yang dapat kemudian, terpaksalah bagi kad tu... Setel. Gambar kad nanti upload kemudian...


Sambung part 3. Bahagian baju.
Insya-Allah part ni panjang sikit. Hehehehe...

Salam~~


2 comments:

Thanks for dropping out your thoughts...