Thursday, September 15, 2016

Pengalaman kedua bersalin anak kedua di HKL

Selepas melalui pengalaman bersalin anak pertama di HKL, aku macam goyah sikit dah nak bersalin kat hospital gomen. Takdelah horror sangat. Tapi bersalinkan anak pertama, menghadap sakit contraction seorang diri, pecah air ketuban kena bangun dan pergi kaunter bagitau sendiri, kena suruh pakai pad pula tu, apakah? Sounds like mengada tapi itu anak pertama, apa yang aku tau? Nasib baik sempat bersalin kat labour room pasai masa kat wad aku tergolek sorang-sorang tu kan dah 8cm bukaan.

Tapi masih syukur alhamdulillah.. dengar orang lain bersalin kat hospital swasta, selesa tapi kena induce la, contraction sampai berbelas jam akhirnya kena induce dan macam-macam lagilah... aku syukur banyak-banyak sebenarnya, sebab kalau nak diikutkan, masih easy labour for me. Mungkin sebab aku kekonon dah berhajat tak nak epidural bagai kan, maka Allah tunaikan melalui cara tu. Nasib baik suami masih sempat masuk labour room menemankan isteri meneran.

Pengalaman bersalin di HKL (anak pertama)


So, untuk anak kedua, aku adalah survey sikit-sikit a few hospital swasta. Husband pun kata, ok je kalau swasta. at least cari yang dekat dengan rumah, senang dia ulang alik dengan Fatihah lagi. Tapi HKL pun tak jauh mana la kalau kena ulang alik pun. Ngahaha.... Dia kata, mana-mana pun ok.. Aku adalah survey Pusat Perubatan Islam, dekat je dengan HKL. Dalam kepala aku pikir kalau jadi apa-apa senang diorang nak hantar ke HKL. Memang minta simpang la untuk apa-apa tu, tapi kena fikirkan whats worse. kan?

Nak dijadikan cerita, kakak aku bersalin bulan 11. Masa tu, aku 6-7 bulan pregnant. Masih belum decide nak bersalin kat mana. Al-kisahnya, kakak aku dah tak larat nak g keje masa tu dah 38 weeks. Dia lecturer, kena jalan ke sana sini, naik tangga turun tangga untuk ke kelas. Jadi dia nk g check + minta surat MC. Masa pergi check tu, al-kisahnya doktor tu scan and tengok baby macam terbelit tali pusat. So, dia refer terus ke HKL (sebab kakak aku minta HKL). Masa dia pergi HKL pun dia rilek rilek happy je siap update progress, sebab bila dah 38 weeks plus ni memang dah harap nak beranak je dah tak larat bawak perut. Masa pasang ctg, doktor or nurse sana pelik sebab contraction ada, tapi bukaan tak progres. Ke camana ntah aku pun ingat-ingat lupa je kes dia. Then doktor scan tengok baby terbelit tali pusat (tak sure diorang aware tak surat refer klinik tu). Lepas check apebagai doktot kata kakak aku has to go through emergency ceaser. sebab baby is pushing, tapi dia tertahan dengan tali pusat tu, boleh lemas. Biru la muka kakak aku masa ni, sebab hajat niat hati dia, dia nak experience 100% normal birth. Anak pertama induce + epidural. Anak kedua dan ketiga pun both kena induce. So, dalam kepala dia memang ceaser takde dalam option.

Disebabkan kes kakak aku ni lah aku decide terus bersalin dekat HKL. we never know what will happen during labour. Kalau kena emergency ceasar macm ni kat swasta, mau puluh ribu habis ni. Besides, HKL has all the pakar that you need.

OK... tu baru bab decide nak beranak kat mana. Nanti sambung part II la. keh keh keh keh...

2 comments:

  1. kahkahkah. sebab ko pun lambat update pasal bersalinkan anak, aku pun lambat lagi la update..hahahahaha

    ReplyDelete
  2. bila nak sambung daaaaa.

    btw aku baru baca ko punye experience giving birth to the first one, hoihhhh hebat oihhhh tahan contraction sorang2 !

    ReplyDelete

Thanks for dropping out your thoughts...