Friday, May 11, 2012

The Traveler's Bag - Sinking of KM Sipadan at Pulau Tioman - Part 2

28 March 2012

Cuaca pagi itu sangat indah. Bangun pagi dan terus bersiap-siap. Berjalan di sekitar pantai menikmati pemandangan indah ciptaan Allah. Ahhh...bangun pagi dengan pandangan sebegini bukankah rahmat yang tidak terhingga.... Saya hanya ada 2 hari untuk menikmati pagi yang indah sebegini...



Sebenarnya pagi itu agak haru-biru juga. Saya lupa bawa charger henpon. Bateri dah nyawa-nyawa ikan. Ada misscall dari ibu bapa dan juga adik-beradik lain. Memang macam ada kecemasan aje la kan. Tercari-cari sesiapa yang ada charger dari henpon jenama paling canggih di abad ini. Nasib baik kebetulan ada. Rupa-rupanya adik terlibat dalam kemalangan. Abang yang berada di KL keluar outstation. Kakak kini dah berpindah daerah. Saya pula sedang menikmati pemandangan indah di Pulau Tioman. huhuhu.... Cuba telefon adik, dia kata ok saje. "Ok la tu kalau masih hidup. tunggu esok lusa kakak balik jenguk kamu ya..." said me to him. hihi... sementara itu, enjoy dulu~~~

The owsem staff.
The sidang akhbar.
The pamphlet.

Pagi itu, makan-makan dahulu. Makan free diorang sediakan lah untuk para jemputan dan hadirin sekalian sementara menunggu kehadiran VIP. Dah kenyang-kenyang, duduk diam-diam bawah khemah tunggu VIP and dengar ucapan. clap clap clap... yahoo... serah serah... clap clap... (diver-diver lain pikir nak terjun je dah ni~~). Settle segala, maka berangkatlah para diver sekalian ke lokasi penenggelaman K.M Sipadan.


Let the picture describe the rest...


meet the ship...

Lihat kapal nelayan warna oren di sebelah kapal maritim ini.
Kapal nelayan tersebut sedang menyalurkan air ke dalam 
kapal maritim supaya dapat menenggelamkannya.

kapal-kapal yang membawa para diver, VIP, media, penduduk tempatan 
dan staf-staf bertugas untuk menyaksikan peristiwa bersejarah ini...

diver with their gadjet.
gempak gile ah bang camera~~


the moment it sank down...

divers gear up!!!

and i am finally getting down there to 
dive and see where is the ship has been sank.
writing my name on the shipwreck weehooo...


Penenggeleman kapal ini adalah bertujuan untuk dijadikan tukun tiruan di kawasan Perairan Sawadi, dan juga bertujuan untuk memastikan hidupan laut boleh mendiami kawasan tersebut pada masa akan datang.

And the rest is history~~~~ 



for more info please refer this site :

http://www.sinarharian.com.my/mobile/edisi/pahang/taman-laut-tarik-150-000-pelancong-saban-tahun-1.36265

http://www.tioman.gov.my/Bulletin.html

http://58.26.13.195/galerimm/images/galeri_bergambar/Mac_2012/program_penenggelaman_kapal/My%20Project1/index.html#/1/

http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2012&dt=0402&pub=Utusan_Malaysia&sec=Pahang&pg=wp_01.htm



to be continue....

5 comments:

  1. masuk newspaper ke...
    once a week je beli heheh..

    ne way tahniahhh..

    moment dia best giler aku tgk..

    weh pasni cite costing lakk .. heehe..
    nak tau dr dulu niehh

    ReplyDelete
  2. ada masuk newspaper, kawan2 aku siap tolong gunting simpan untuk aku lagi. manatah dah aku simpan. hahhaa


    o... ye tak ye eh...
    aku tak pernah citer costing kan..
    sebab kalau sebut costing ni leh pening kepala pk pasal duit. hahahaha..

    ReplyDelete
  3. hah tu la..
    aku mmg suka baca cite cani..
    tp aku lbh suka klo ada costing sekali..

    hahahaha sbb semua benda kan mesti kena ada RM.. cuma kalo pergi ke thailand n indon n negara lain tu tuka currency ah.. huahuahuahua..

    apa daa ko buat la buku log.. simpan keratan nanti leh tunjuk anak cucu.

    ReplyDelete
  4. cam best jek.. cepat sambung!!

    ReplyDelete
  5. shem:
    blog ni kira macam buku log la juga kan.. hihihi...

    Emynz:
    saya cuba sambung ye... nanti saya cuba...

    ReplyDelete

Thanks for dropping out your thoughts...