Friday, January 23, 2015

Menghargai masa sekarang...


Tadi masa tengah drive, balik dari makan tengah hari, tetiba aku terbayang anak aku berlari-lari, dah boleh jalan pegang pimpin tangan aku. Jalan bersama-sama sambil bergelak ketawa riang. 

Hakikatnya bila dah sampai masa dia boleh berjalan, aku mungkin akan menjadi seorang wanita gila yang asyik menjerit memanggil nama anaknya disertai arahan JANGAN ITUU!! JANGAN INI!!! kasik can ah, nama pun berangan. Berangan ni sama macam ko berangan suami balik kerja bagi bunga hari-harilah. eh? apa kaitan? hahaha.. kesimpulannya, berangan adalah jarang orang berangan benda tak manis.

Tapi tiba-tiba pulak aku terkenang dia tengah tido pagi tadi before hantar dia rumah pengasuh. Kenapa aku nak terkejarkan benda yang insya-Allah pasti akan datang.  insya-Allah, pasti dia boleh meniarap dan merangkak nanti. insya-Allah, pasti dia boleh berjalan dan berlari nanti. insya-Allah, pasti dia boleh berkata-kata nanti. insya-Allah, pasti dia akan ke sekolah 1 hari nanti. insya-Allah jika diizin Tuhan...

Bila tiba masa tu, nanti aku pulak merindui masa-masa dia masih baby sekarang. Jadi lebih baiklah aku menikmati masa saat-saat dia masih halus bayi, masih perlukan aku untuk menyusui memandikan dia, bercakap dengan bunyi aaa  uuu... tersenyum tak ada gigi rambut pacak-pacak, bau haruman bayi masam-masam peluh dia, saat bangun malam dan susukan dia...

Masa-masa seperti ini akan berlalu pergi dan menjadi tinggalan memori. Jadi, kan lebih baik enjoy every moment perkembangan dia. Menghargai masa sekarang...


Rasa macam nak terbang balik sekarang.





No comments:

Post a Comment

Thanks for dropping out your thoughts...