Friday, November 18, 2016

UPSR 2016

Sekarang sedang hangat memperkatakan tentang isu keputusan UPSR yang baru dikeluarkan semalam. Ramai anak-anak harapan sekolah yang menangis kecewa dengan keputusan masing-masing. Seorang anak buah aku tak terkecuali daripada menangisi keputusan yang diperoleh.

Ramai yang menyalahkan sistem baru. Salah itu. salah ini. Ironinya, masih ada pelajar yang beroleh keputusan 6A atau straight A's.



Kat sini aku takdela nak kisahkan salah siapa. Aku hanya nak cerita pengalaman aku masa amek UPSR dulu.


Masa zaman aku dulu, UPSR masih 4A. Keputusan aku 3A 1B. Tipulah kalau nak kata tak harap for straight A's kan. Apatah pulak lagi, abang akak aku semua scorer straight A's UPSR. Makanya aku dah la anak cikgu pula tu, mestilah harap 4A. Masa beroleh keputusan ditangan, 3A 1B, memang hancur luluh hati aku. B - penulisan bahasa melayu. Masa tu terus aku terbayang apa kesalahan aku masa mengarang tu.

Balik nak khabarkan dekat mak ayah. Aku tak ingatlah macam mana perkhabaran tu disampaikan memandangkan mak aku pun 1 sekolah dengan aku.  Yang aku ingat jelas terpapar wajah kecewa mak ayah aku masa tau tu.

Masa aku nak amek PMR, mak aku masih in doubt tentang penulisan bahasa melayu aku. Dibandingkan pula dengan kakak aku yang memang esei dia selalu jadi bahan contoh kelas. Sebenarnya aku okay je penulisan, cuma masa upsr tu aku berangan lebih. Aku tau salah aku kat mana. Tapi mak aku macam forever ingat aku ni noob tak pandai karangan kot.

Bayangkan 3 tahun tu penulisan bahasa melayu jadi bayangan hidup aku. Terasa bodoh bangang tak reti buat karangan. Masa PMR, aku susahkan cikgu bahasa melayu aku dengan latihan tambahan. Aku suruh cikgu aku check. Aku rasa, mungkin cikgu pun konfius kenapa budak ni takut sangat dengan karangan padahal dia tanda karangan aku semua ok je. Nampak seperti aku seorang budak yang poyo di situ. Karangan pun buat latihan tambahan. Mesti cikgu bajet aku rajin sangat. Padahal aku ada trauma dalam kehidupan seorang budak 12 tahun yang dapat B dalam penulisan bahasa melayu lalu dilekehkan ahli keluarga.


Ini kisah benar dalam hidup aku. Bagaimana kehidupan seorang budak berumur 12 tahun yang belum akil baligh pun lagi telah dibebani dengan kesalahan mendapatkan B dalam penulisan bahasa melayu. Nasib baik PMR aku score A. memadamkan trauma yang kenangannya masih terpahat dalam kepala hotak aku.


Dalam kes aku ni, Selama 3 tahun tu, mak aku berjaya pahatkan dalam kepala aku yang aku ni tak pandai karangan BM. Nasib baik ada PMR dan aku berjaya tebus pandangan slack mak aku. kalau lepas tu dah takde exam lain? Selamanya aku percaya yang aku noob bodoh tak reti karangan BM.

Bila dah tua-tua ni, kerja pun jadi kuli buat benda yang aku tak minat pulak tu, baru la boleh pikir... UPSR je pun. tak payah la put preasure sangat.

Kesimpulan aku, sebagai parents, ketahuilah... kita juga pernah jadi anak-anak, yang nak gembirakan ibu bapa dengan sekurang-kurangnya keputusan cemerlang dalam akademik. Walau berapa pun keputusan anak-anak, kalau kita tahu dia sudah berusaha sedaya mungkin untuk peroleh yang terbaik, peluk dia, cium dia. Hati dia dah terluka pun atas keputusan yang tak memuaskan hati. Parents pula menambahkan kekecewaan dalam hati dia. Remuk tau jiwa... I've been there. Tenangkan hati dia... Say its ok. Naikkan semangat dia.

Having a straight A's child is great. But having a child who is confident with him/herself is the greatest. Cuba tengok orang paling kaya dalam dunia. Dia belajar paling pandai atau dia berjaya sebab dia percaya diri dia? Nak dapatkan Noble prize pun kena ada percaya dalam diri jugak dulu kan...

Sekian...

No comments:

Post a Comment

Thanks for dropping out your thoughts...