Wednesday, June 15, 2016

Motorsikal ku

I was a minah rempit. not that i like it, but because that is the only transport that has been provided to me. Aicewah.. bajet anak hongkaya apak kau nak beli kan ko kereta? ngahahaha...

1st motorsikal aku, masa kat UKM. Sepatutnya motor yang bapak aku beli dekat kakak aku, turun dekat abang aku, then turun dekat aku pula lepas aku masuk University. Itu janji papa. Tapi lepas aku masuk Univesiti, abang aku buat harta plak motor tu.Tahun pertama aku, tahun terakhir dia. So, aku bersabar ajelah sementara tunggu dia habis. Masa tu tumpang kawan, naik turun bas. Dapat plak asrama kampus luar, tak dapat duduk dalam area universiti. lagila kecewa dia punya jadual bas. Ada bas yang tak nak masuk dalam fakulti. Fakulti dah la ceruk ke belakang, masa tu fakulti baru buat building baru.

Lepas tak tahan sebab bas susah dapat, janji palsu nak dapat motor pun tak dapat-dapat, maka aku telepon bapakku menangis2 mintak motot. Kesian papa.. huhuhuu.. akhirnya dapatla jugak sebijik moto 2nd hand. Moto tu aku dah pass kat adik aku plak lepas tiba giliran dia.Masa nak pass kat adik aku tu, aku pun berangan la nak beli kereta. Tapi masa tu papa tak bagi beli kereta. Dia kata beli motor sudah. eh.. tapi macam ada survey2 kelisa dengan dia. Ada pun dia sajes Naza Sutera which is nasib baik aku tak berkenan, orang kata banyak gila problem. Dia pun macam ada sajes beli Swift tapi aku pun tak ingat sebenarnya bila kejadian ni semua. dah lama berlalu. Tapi masa aku nak beli motor tu, apak aku siap turun KL lagi dari Kedah nun untuk teman aku beli motor. Lovely doter la katakan...

Aku rasa macam aku pernah up entri pasal motor masa baru lepas beli, tapi aku godek-godek balik tiadalah berjumpa. Rasanya dalam tahun 2007.

Beli motor pun cash, hasil dari lebihan simpanan PTPTN dulu. Papa kata, walaupun beli cash, tapi kena simpan balik duit as if pinjam dengan bank. Masukkan balik duit dalam simpanan. Lepas selamat dapat kunci semua, papa bawak aku round-round KL. Entah jalan mana dia bawak aku balik, jadi jauh perjalanannya. Saja round motor baru kot.

Lepas aku beli kereta, motorsikal tersebut kebanyakan masanya tersadai sahaja di bawah rumah berembun berpanas. Nak start pun dah tak boleh. Ada one time tu, bawak pergi repair. Aku kasi adik aku masa tu dapat  belajar kat UM pakai. OK la.. terbela jugak nasib dia. Lepas adik aku dapat UMP plak, dia pulangkan motor tu. Abang aku plak pass motor dia kat adik aku. Sebagai menebus motor yang aku tak pernah dapat, hilang pula tu~~~ jadi, lagi sekali motorsikal tersadai di bawah rumah. Lama-lama dah susah nak start. Dari sehari-sehari kata nak bawak g repair. Ayah aku pun pernah mintak nak repair, then bawak balik Kedah. Tapi~~~ masa tu memang sayang lagi kat motor tu...Memang niat nak bawak g repair.

Lepas kawen, aku pregnant terus. Takkan la nak bawak motor pergi kerja kan.. Lepas bersalin, nak bawak beg pam bagai, memang tak la naik motor. lepas tu simpan niat, nak repair, boleh bawak anak naik motor jalan2 petang2 hari.

Tapi motor masih di situ. Berapa kali dah minta tolong adik bawakkan pergi bengkel siap nak upah. Tapi ada je hal, ada je halangan.

Sekarang dah anak 2. Motor masih di situ tak berepair. Husband? Dia memang tak prefer bini dia bawak motor. Dia pun takde lesen. ngeh ngeh ngeh... jadi memang motor tu tersadai je sampai dah berkarat, dah tak boleh tolak, dah jem.

Memang ramaiiii orang mintak nak beli. Tapi~~~ sayang punya hal. sob sob sob...

Sampaila pada suatu hari, ada kenduri bawah rumah aku. Orang-orang kawasan tu angkat alih motor tu letak bawah pokok. Lepas kenduri habis, motor tu masih tak beralih. Duduk je dia bawah pokok. Nak alih, motor dah tak boleh tolak. Sayu je aku tengok. Aku masih simpan niat nak hantar baiki dia. Tapi, takde sapa yang boleh tolong. 




dah berkarat-karat dah dia



Akhirnya, masa pakcik depan rumah aku tu offer kata nak beli, aku fikir lagi masak-masak. Ada sorang lagi pakcik yang nak beli, tapi dia tanya through kakak aku. Padahal jumpa je terserempak hari-hari pakcik ketua kawasan tu. Lagipun, makcik depan rumah aku tu kan jaga anak-anak aku... So, aku consider jual kat dia jelah...

Pakcik ni suka kumpul kereta dengan motor-motor antik. Jadi, rasanya mungkin lebih terjagala motor aku tu dengan dia kan....


13 June 2016.
Isnin haritu aku pergi JPJ tukar nama. Officially dah bukan aku punya.





Sebenarnya sampai sekarang rasa bersalah jual, sebab ingat nak repair, nak bagi kat ayah je, pos kat kedah. Tapi takde sapa boleh tolong bawak g repair. Jadi, redha ajelah.. Tak ke mana pun dia, aku masih boleh tengok dia lagi. Kat bawah rumah tu je jugak. Dalam keadaan yang lebih sihat.

Syahdu~~~


4 comments:

  1. eh, sedihnya. tapi at least motor ko terbela dan nasibnya terbela.

    ReplyDelete
  2. ddjfr
    Sedih kan... syahdu je aku masa nak let go tu. terasa bersalah jugak ngn ayah aku, dah lama dia mintak nak repairkan pastu bawak balik Kedah.

    ReplyDelete
  3. tapi ko cakap tak kat ayah ko? huhu

    ReplyDelete
  4. aaa... tu pun buat aku rasa bersalah jgk. tapi dia ada kt kedah. takkan nk minta dia dtg bawak p repair motor tu plak. susah kan dia dah lg 1 hal..

    ReplyDelete

Thanks for dropping out your thoughts...