Monday, July 29, 2013

Tak tahu


Dulu aku ada habit. Kalau orang tanya apa-apa pada aku, aku akan buat macam tahu. Paling-paling aku bagi jawapan yang ada kot kat belakang.

Contoh:
Paling-paling tak sure, aku jawab "Iya kot"
Paling-paling macam tak berapa tak tahu, aku explain lebih kurang dengan tambah ".... kot" di hujung ayat.


Kadang aku bagi jawapan macam berlagak pandai sahaja. Buat-buat pandai. Padahal apa pun tak tau. Kadang aku rasa orang tahu aku tak tahu tapi berlagak tahu. Mesti dalam hati diorang cakap "hek ele dak ni.. tak tau cakap tak tau.." tapi mereka layankan sahaja....lepas tu bukak port kat belakang.. 'ko tau budak tu.. macam berlagak pandai kan. tapi aku tau la dia tak tau..' ok. ini dah bersangka buruk. sila abaikan. haha...

Aku rasa habit ni datang dari rumah juga. I think it is because sort of my parents akan urge me to get answer they want. I guess so. Kalau cakap tak tau, nanti kena marah. Or is it sebab perangai aku yang malas ambik tahu. So, my parents jadi marah if aku just sebut tak tau. Ah... Ntah... 

Then came this boy, my 1st nephew. Hilman. As he grow up, me and my sis rajin pergi jumpa dia. sekejap culik dia bawak berjalan. sekejap culik dia pergi sana sini. tak pun, parents dia datang lepak rumah kitorang. Or sometimes mintak jagakan dia.

Bila dia dah pandai cakap, benda paling tulus ikhlas dalam hati dia, bila kita tanya dia apa-apa, bila dia tak tau and curious about things, dia akan cakap tak tau dengan muka paling innocent. Kita pun akan dengan tulus ikhlas hati cuba explain benda tu bagi dia faham. 

Aku belajar dari dia. 

Kemudian, aku mula cakap tak tahu bila aku betul-betul tak tahu dan minta orang jelaskan tentang hal berkenaan bila aku tak tahu. Surprisingly, people will help you when you said you dont know. People are nice like that you jangan tak tahu.. Haha... 

But being adults, of course the condition is not the same. Dont expect everyone is nice. There are some thing that people will ask you to search for the answer for yourself. Tengok situasi jugak la kan. Takkan semua nak kena suap.


Whatever it is, i did learn from the small innocent kids. Ask when you dont know. Admit when you dont know.

It is a big lesson for me actually. Which i learn how not to feel embarrassed to ask when i really dont know bout somethings. Takde la nak buat-buat tahu, sebab perasaan takut dimalukan or takut dianggap bodoh. Even silly little things kita boleh je mengaku tak tahu, then have a laugh about it. Some people will get it and laugh along, but they will try to help to get you understand.


Ever went to an interview and said 'i dont know' but still the company said you got the job? And you are wondering why is on earth you have been accepted? Some company and HR things, they just want you to be honest. Coz things can be learn. 

Or maybe you put the lowest expected salary and hope that you perform in your job. hahahaha... 





Hilman.
my 1st nephew.
sekarang dah darjah 3.
and dah boleh jadi imam kat sekolah dia..
sob sob... tears..
dah besar dah dia..
T__T

Hilman try to memorize some surah from Quran.
He grow up to a beautiful kid.
Masya-Allah...

My niece and nephew.
Penawar and racun hati beta...


We also can learn from the innocent young kids..
If we look into their sacred soul, there are so much things that we can learn from them..
:)





No comments:

Post a Comment

Thanks for dropping out your thoughts...