Wednesday, March 5, 2014

Merisik


9 November 2013

Tarikh yang tercatat, 2 keluarga bertemu memeterai janji, demi menyatukan anak-anak, 2 keluarga menjadi 1.
Chewahh... cam jiwang plak ayat guwe... 

Alhamdulillah... sebenarnya majlis pun dah selesai bagai kan... Ni baru nak kepoh-kepoh pasal proses and persiapan segala... Kalau tak tulis, sayang wooo.... Nanti dah di hari kemudian nanti, mesti lah nak refer balik kan buat bahan rujukan...

Sebenarnya aku tak tau encik suami aku ni, tau ke tak aku ada blog. Yang pasti, aku memang tak pernah bagitau dia... Cuma kadang-kadang tu, dia ada jugak mention - "tulis dalam blog, nanti letak dalam blog". Aku selalu buat tak tau je, tapi dalam hati cuak habis... 



Pada hari yang ditetapkan, family encik suami datang awal 10 minit dari waktu yang ditetapkan. mak aku masa tu ada kat atas lagi, terkocoh-kocoh buat persiapan, baru nak mandi. Ayah aku plak, tengah get ready nak blend sambal belacan buat santapan keluarga kunjungan. aku plak dalam bilik, tengah mekap sendirian berhad, tudung pun tak sempat pakai lagi. Tetiba dengar bunyi loceng... TING TONG! TING TONG! Keadaan dalam rumah kelam kabut habis dah masa tu... "Depan mai dah... Depa mai dah..." Kedengaran suara ayahanda di dapur. "Takpa..hang p kaih bukak pintu dulu" kata makcik sedara yang dijemput bagi membantu urusan.. Ayahanda terkocoh-kocoh sarung baju.. Katanya, masa tengah bukak pintu tu, ayahanda masih kelam kabut nak butang baju.. Muahahaha...


Lepas siap pakai tudung bagai, aku pun menjenguk la keluar pintu... ALAMAK!!! air takdok lagi! Kahkahkah... maka aku pun terkocoh-kocoh la pergi dapur buat air... Lepas tu, ingat nak buat ala-ala macam drama tv... lepas semua dah selesai, baru nak bawak air pergi depan dengan muka malu2 hantar air,  lepas tu tunduk tersipu-sipu depan keluarga bakal mertua... Sekali masa tengah bancuh air tu, mak dia nampak aku... Dah dilambai-lambainya suruh datang ke depan... Maka, hancur lah angan-angan drama aku... Pergi depan, salam, cium peluk...muah muah... g dapur balik buat air... Kiranya masa ayah sesama ayah tengah berbicara, disulami dengan kegiatan aku datang dan pergi la ke ruang tamu tu.. memula salam mak and makcik and kakak bakal suami... lepas tu, pergi hantar air dan kuih-muih dan buah-buahan...


Tadaaaaaa.... semua dah setel kan? Amek gambo le... apa lagis...



Sarung cincin memang kena buat muka control gitu.. 
Tangan mesti nak lentik...

Bersama wanita-wanita penggerak ummah

The men...

Control ayu itu mengalir dalam darah aku... jadi silalah redho...
duduk bersimpuh anak dara sunti...
(masa ni masih anak dara lah~~~)

Family photo

The daddies

Melambai-lambai rombongan yang berangkat pulang...
Lihat nun di sana, anak dara itu...
bakal famili mertua belum pulang lagi dah start perangai~~~


with my momma

with ayahanda bonda

family yang menjayakan urusan perisikan di hari itu...
adik bongsu aku, mak njang, mak su, mommy, daddy and me...

tak lupa juga gambar photographer di hari itu..
my dear brother...


Baju yang dipakai ini, adalah recycle dari gobok baju aku sendiri. Baju ni dulu pakai masa jadi pengapit kakak aku kawen... Recycle saja sudah... jimat selamat. heehee...

Bukti kukuh. This was way back on 2009.
Kakak aku memang panjang. Pakai plak heel. memang mengketotkan aku lah...
I just love the 2 flower girls there... 


My daddy is very the conservative.. incik bakal tak boley datang hokey masa merisik ini. Jadi, pada waktu dan tika ini, beliau berada di kedai mamak berhampiran area rumah. Hahahaha... 

Kitorang takde tunang-tunang. Nak mudahkan urusan. Lagipun family dia datang jauh dari Pahang. Merisik sebagai formaliti perjumpaan antara parents. Merisik, then terus siapkan tarikh kahwin. Petang tu aku terus jalan-jalan cari pelamin and baju-baju kot-kot ada baju berkenan... Esoknya terus setting nak jumpa photographer... So, dari tarikh 9/11, kami tetapkan tarikh 1/2 untuk majlis. Maka aku hanya ada 3 bulan untuk persiapan~~~



No comments:

Post a Comment

Thanks for dropping out your thoughts...