Wednesday, May 30, 2012

The Traveler's Bag - Perhentian dive ~ Part 2

Continue from here.

We get back to our humble room and get change. Then tadaaaa~~~ huhihuhaaaa.. Getting ready for our first dive. Our first dive will just be a shore dive at Teluk Kekek. Ini bermaksud bahawa, bawak tank tepi pantai, pakai tank, jalan sampai dalam. 

sebelum acara. mari bergambar dahulu.
with all the retis and crew.

the so called 'Muslimah Diver'. 
muslimah lew sangat. hewhewhew

owh...ada lagi gambar kitorang.

dan lagi???

dan lagiii???
oh...ini atas bot sudah menuju ke Teluk Kekek.

owkeh dah semua nak letak ker?
yg sebelah kiri itu, bekas pramugari MAS. 
o yeah akak seksi ah.


Shore dive sangat bosan. Kami tidak berjumpa makanan laut sejenis pun. Yang nampak hanya fin dan punggung manusia. Visibility sangat teruk. Masuk air, sibuk cari orang takut hilang. Bukan cari hidupan dasar laut. Selepas bergelut untuk tenggelam dengan lebih dalam, maka beberapa orang diver, main timbul di permukaan. Gas pun pakai sikit aje. Cis rugi! Maka kami hitam di permukaan air. T__T.  Shore dive adalah kerana budak-budak Al-Hijrah baru amek lesen belaka. Ada yang tenggelam timbul. Ada yang tak nak tenggelam. Macam-macam cerita hahaha...

Petang kami dive di Shark Point pula. Visibility juga tak berapa bagus. Tapi ok lah. Dapat  la jugak jalan-jalan. At least dapat dive dalam sikit berbanding dengan shore dive tak nampak apa sebelum ni. Tak berapa nak ingatlah apa yang terjadi di kala ini. hewhewhew... Balik malam tu, makan, rehat dan tidur aje kot.

Dengar cerita, ada orang panik. bukak mask dan bukak regulator dan kelam kabut naik ke atas. Diselamatkan instructor. DOnt worry yeah.


5 April 2012

Hari seterusnya dive kat 2 site. Mula-mula pergi Batu Nisan. Visibility kat Batu Nisan ok sikit, namun masih tidak di tahap yang memuaskan. Mask pulak asyik fogging. Dahla visibility tak clear, mask plak asek la berkabus. Penat clear fogging je. Adalah juga nampak Nemo dan kawan-kawannya yang lain. cuma choral adalah sedikit kurang cantik. 


ini adalah pose orang macam baru amek lesen ye kawan-kawan.
confirm instructor suruh duduk melutut pastu amek gambar dalam air.

Niat nak riak bukak regulator amek gambar.
tapi lupa senyum. ppfffttt~~~


Ini Kak Sue si pramugari terlampau.
Tak aci ah husband dia asyik amek gambar dia je.


Masih kak Sue kerana yang pegang kamera adalah suaminya.
Jika anda nampak makhluk yang cuba menyelit itu, itulah saya.
Yang di tengah-tengah antara 3 manusia itu.
Dia memang nak amek gambar bini dia je tak kasi can langsung saya menyelit.
T__T

ini gambar yang kak Nimah amek.
sapa plak kak Nimah ni?
dia tiada dalam gambar. ngehngehngeh...
apakah itu?
itu nama dia Parasitos Dabue Sala akutaktaula.

Lepas dah lepas gian sikit-sikit, berdiving berirama sesama Muslimah Diver nih, maka naik ke darat dulu untuk Surface Interval. haaa~~~masih ingat apa itu Surface Interval kawan-kawan? Tak ingat takpe, boleh google. 

Next dive site is Batu Layar.

Di sinilah sebuah kisah sedih telah terpahat dalam kotak ingatan ku. Sebelum turun untuk diving terakhir kalinya di perhentian, Dive Master dah siap bagi briefing. Check semua alat kelengkapan, ketat, tersambung elok, bla bla bla bla bla babablacksheephaveyouanywoolyessiryessir3begfull...

Maka sebelum terjun, aku dengan gagah dan yakin mengecheck equipment segala.

tank - on
gas - 200bar
reg - clear
BCD - ketat
mask - on
glove - ada dalam poket
fin - tarik ketat

ok clear. maka KECEBURRRRR~~~ blup blup bluppp...


dan pada kedalaman 11 atau 13 meter, sedang berkayuh-kayuh untuk bersama-sama diver lain menerokai alam indah semesta, tiba-tiba kayuhan saya tak dapat pergi laju. Entah macam mana tergerak hati nak pusing tengok belakang, saya dapat melihat, fin saya tercabut dan sedang naik ke atas dihanyutkan air. Saya cuba kejar, tapi takut ternaik terus. I call my buddy to tell her bout  my problem, malangnya buddy pun tak dapat tolong. Tapi buddy sempat tarik someone kat depan and luckily Kak Nimah the experience diver yang selamatkan saya. hoo... cemas hoh... takde fin tokleh nak gerak pun... Try jugak kayuh dengan fin yang tinggal sebelah. tak terpergi pun. Mungkin current pun agak kuat. Langsung susah nk bergerak tanpa fin. (ye ye...repeated point.)

Nasib baik ada Kak Nimah. Saya berpaut pada Kak Nimah dan dia lah yang membantu saya naik ke permukaan. Saya takut nak naik ke permukaan seorang diri. By right, saya masih boleh naik ke atas kerana tali point masih dapat dilihat. So, saya hanya perlu ikut tali itu naik ke atas. Cumanya bab Safety Stop tu masih blur-blur ayam. 

Semasa hendak naik ke atas, Kak Nimah cuba untuk menceriakan saya. Dia masih sempat berjalan-jalan ambil gambar. Saya? Kemurungan... "Mana fin aku hilang weh!!!" kata saya dalam hati sambil menangis dalam hati juga. Dalam hati juga berdoa tak putus-putus moga fin diselamatkan boatman di atas. ~fin baru belilah~


Lihatlah wajah kemurunganku.
memang sadis habis. 
Kak Nimah tak sampai hati nak amek gambar kaki saya
yang kehilangan fin sebelah.
So thoughtful of her~~



Dahla... kemurungan ni. (tetiba)


To be continue..


8 comments:

  1. silalah... ngeh ngeh ngeh...
    pasni leh citer update kat blog ko plak pasal diving. amacam?

    ReplyDelete
  2. laa xbyk hidupan disitu eh..
    aisehhhh .. so tgk montot diver je la.. hahahaha

    coral pon xcun???

    neway yg saffiya tu korg ada tak nanti? ahad mlm ni.. diver muslimah. mesti korg adaaa kannnnnn kannn..

    aku perasan satu pic pompuan sorg tu pakai stokin sebelah. hahahah caraaaa...

    ReplyDelete
  3. tak tau la kalau dive site lain ok. tapi dive site yang aku pegi mcm tak berapa nak cun la.

    ahad malam ni pasal diver muslimah lagi ke? coz haritu dah keluar dah. tapi tak sempat tengok...

    ReplyDelete
  4. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  5. salah laaa br aku igt saffiya tv9 hahahah

    hadehhh dgr je iklan diver muslimah terus igt entry ko.. pdhal lain2 chanel

    huahuahua sorry.. :p

    ReplyDelete
  6. Hahahahaa... sengal la ko shem...
    Berlawan-lawan plak diorang.
    Al-Hijrah baru kuar pasal muslimah diver, Saffiya pun nak keluar. apsal Safiyya tak panggil aku. hahahha

    ReplyDelete
  7. tu la psl berlawan² sampai confius akakkkk.. hadoiii..

    tp aku rasa bkn byk pon kan diver muslimah kannn.. apesal nama ko tercicir..

    yg akak² lain dlm gmbr ni mesti ada kot..

    ReplyDelete

Thanks for dropping out your thoughts...