Wednesday, June 6, 2012

Petang hari itu...


Petang isnin hari itu, i was having early dinner at a restaurant. As in Malaysia, i think its quite common that people will come from table to table to sell something. Usually it will be old lady, or blind people with a guide, or foreigners... "Jam ada, tali pinggang pun ada". The good thing is they are now not as persuasive as salesman that need to do sale. When we said no, or raise our hand, then thats it. They will go and try their luck to another table.

Usually for blind people with tissue, they just need at least RM1. but for kerepek lady or foreigners that sell, it will cost us more than that. 

Apa yang terjadi pada petang isnin itu, seorang budak lelaki, saya rasa dalam lingkungan umur 13-17 tahun. Saya rasa dia dalam tingkatan menengah, membawa 2 karung besar plastik berisi kerepek. Berjalan dari meja ke meja. Wajahnya sangat suci dan ikhlas. Dari jauh dia sudah tersenyum. Dan apabila dia tiba ke meja saya, saya hanya menggeleng. Tiada siapa di rumah yang akan makan jika saya beli. 

Selepas itu saya rasa menyesal. Bagaimana kalau ibunya yang selalu menjual kerepek itu sakit? Bagaimana kalau wang itu sebenarnya untuk yuran peperiksaan PMR/SPM nya? Bagaimana kalau dia sendiri pun belum makan untuk hari itu?  


Tengah hari semalam pula, saya pulang ke rumah. Sedang berada dalam rumah, ada kanak-kanak mengetuk pintu. Saya biarkan sahaja kerana pada hari-hari lain sebenarnya saya memang berada di office. Menjelang habis waktu lunch hour, saya keluar untuk pulang ke kantor. Saya lihat kanak-kanak tadi sedang menjinjit bakul berisi kuih. Ikutkan hati, hendak aja ditahan kanak-kanak itu dan beli sedikit. tetapi saya berpuasa pula.

Tak tahulah kenapa rasa terpukul sangat hati ini melihat anak-anak muda ini harus membantu ibu bapa mencari rezeki. Di waktu usia mereka, saya tak perlu fikir tanggungjawab sebegitu berat. Saya hanya dimarahi ibu bapa untuk belajar, buat kerja sekolah. Seusia mereka, saya asyik main. Teman-teman sepermainan yang sangat rapat masa itu adalah abang atas saya dan adik-adik saya. Kami sibuk main. Ibu bapa tak pernah minta kami pergi bantu cari rezeki. 

Desakan hidup yang terlalu tinggi sekarang mungkin memaksa ibu bapa mereka meminta anak-anak membantu menggalas sedikit beban mereka. Siapa tahu, mungkin ibu bapa mereka sendiri menangis siang malam memikirkan cara hendak membesarkan anak-anak dengan selesa. 


Dengan pendapatan saya sekarang pun, tanpa tanggungan, saya masih merasakan serba serbi tidak cukup. Mungkin Allah hendak buka mata saya agar bersyukur dengan rezeki yang saya ada.


7 comments:

  1. iyela pittt...
    ko buat aku terpikir jugak..
    tapi.. naseb..
    laki aku jenis mudah kasihan..
    banding aku.. aku selalu cakap.. xmo jek..
    tapi kekadang dia xbeli..
    tapi dia kasi jek rm 1 ke rm 2 ke..
    :'(

    ReplyDelete
  2. aku serba salah...
    kadang RM10 pun rasa mcm dah besar sangat dah nak buat beli kerepek yang ntah aku makan ke tak. huhuhuhu...
    kdg2 bila pikir, rasa macam selfish sangat pun ada. ntahla weh... mcm ni la kalau hidup pun cukup2 makan je..

    ReplyDelete
  3. aku pon mcm ko pitt bila nk beli terpikir sapa lak nk mkn..

    dah la aku ni angin xleh mkn kepek ubi sgt..

    yg byknye kepek ibu je pulak tu.. cian..

    aku terigt abah aku.. dok flat lg la ramai org dtg jual brg..

    kalo waktu tu abah aku ada kat umah mesti dia beli kepek tu.. xpon kalo org mntk sedekah beria² dia lari masuk bilik cr duit..

    sejak aku kerap jumpa ayat dan dgr ustaz sebut psl ayat kita dilarang herdik.. atau ckp bukan² psl peminta sedekah.. aku selalu insaf.. dulu mmg aku xberapa nk hulur sbb pikir mcm² "mungkin dia kaya la apa la"

    tp skrg aku tolak tepi semua tu.. lantak la kalo dia menipu pon..tipu buta ke tipu xleh keje ke.. tu urusan dia dgn Allah. cuma kalau yg mmg nmpk sehat sgt aku xbg ah.. heee

    ReplyDelete
  4. lgi satu.. aku terpikir..
    tetah dia menipu ke kan..
    boleh jadi jugakkkk..
    ade satu tu..
    aku prasan.. anak dia kot..
    punye lah gagah perkasa..
    tapi.. biar mak dia mintak sedekah..
    macm terpakse jek aku tgk mak dia..
    :(
    walhal.. anak dia boleh jek sapot mak dia..
    dgn keje ke kan..
    xyah la mak dia sesusah nak mintak sedekah.. :'(

    ReplyDelete
  5. yg buta pon ramai tau menipu..
    pastu kekdg tu dia berdua.. yg bwk dia sihat je badan.. tu yg timbul syak wasangka berlebihan sgt..

    jiran aku bisu dr kecil ...dpt jodoh kawen dgn bisu ..dedua keja... dr keje kfc sampai skrg dah keje opis..

    ada dulu aku pernah la tlg sorg pakcik ni.. dia ni aku jumpa kat kl central.. ms tu aku nk blk opis dr kl central .. dia naik tren and turun dkt station kerinchi arah opis aku. so aku tnya la pakcik nk ke mana.. dia ckp nk pegi solat jumaat kat surau TM.. aku terkejut.. mcm mana lak dia tau kat tm ada surau leh solat jumaat.

    so aku borak dgn dia.. aku tanya mana tau blh solat kat tm .. dia ckp ada org opis dia bgtau.. di ckp lg kdg ² dia solat kat m.jamek.. aku tanya dia keje ke.. dia ckp dia keje kat PWC(akunye auditor. dia ckp kerani je..

    teharu aku ms tu.. dah la buta tp xpernah rasa give up nk keje.. plus sanggup naik turun tren nk solat jumaat..

    org yg celik.. yg sihat pon xbuat gitu..

    ReplyDelete
  6. ayat ko shem :
    teharu aku ms tu.. dah la buta tp xpernah rasa give up nk keje.. plus sanggup naik turun tren nk solat jumaat..

    buat aku rasa diri ni kecik plak. hari2 aku rasa malas nak pegi keje. T__T

    ReplyDelete
  7. hahah..aku pon mcm ko..

    so lps ni.. kalo kita bgn pg tetiba rasa mls nk keje.. maka kenanglah org yg buta yg cacat yg ssh nk keje tp terpaksa gak keluar bersusah pyh utk cari sesuap nasi..

    bertuahnya kitaaaa

    ReplyDelete

Thanks for dropping out your thoughts...