Friday, April 21, 2017

Beli kat mana?



Tengah hari tadi aku balik sempat la potong and sambung seluar aku jahit untuk anak dara aku, tapi tak sempat nak jahit getah.

Ramai jugak suka tanya aku kain tshirt comel-comel ni beli kat mana?
(Aku ingat lepas ni aku nak jual la, tapi bila aku dah start jual kang takde plak yang nak beli.)

Sebelum aku cerita bab kain, meh sini nak cerita bab mesin dulu.

Nak handle kain ni, kena ada mesin jahit tepi dengan mesin jahit lurus.
Mesin brand apa elok? Kalau tanya aku, aku jawab mesin Brother sebab sekarang tengah in sgt mesin Brother.
Tapi brand Juki and Singer masih tak kurang hebatnya.
Range harga rm700 ke atas adalah range mesin yang ok.
Aku pernah beli mesin yang harga RM200lebih. tahan la setahun. lepas tu kaput.
Terus aku beli mesin Singer harga RM1500. Jangan tanya aku nak letgo ke tak. Mesin jahit lurus ni aku sayang.
Nak tau details lagi, baik tanya kedai.
Aku tak jual mesin.

Kalau kome kreatif, pakai jenis-jenis stich kat mesin tu, takde mesin jahit tepi pun takpe.
boleh la beli tapak dan pakai stich jenis zig zag untuk kemaskan ujung kain.
tapi bila korang tengok apsal orang lain jahit lagi kemas daripada ni, memang menggelepar la nak beli mesin jahit tepi pulak.
Mesin jahit tepi sekarang aku pakai Singer jugak.
Yang ni aku tak sayang sangat.
Tengah menggelepar nak beli mesin jahit tepi Brother.
Kalau ada duit, memang aku nak trade in. Tapi sebab apa blom trade in? Blom cukup dana la~~
Masa aku beli mesin tu, harga dia RM1000. aku amek display unit.
Yang baru masa tu harga dia RM1300 ke gitulah kalau tak salah.

2 ketul mesin atas tu aku beli masa zaman takde GST.

Lepas dah ada 2 ketul mesin tu, kalau dah terjebak ngn kain tshirt ni, mesti terasa nak beli mesin coverstich plak.
Apakah dia mesin coverstich?
CUba tengok ujung baju tshirt korang sekarang. Kat lengan or kat bawah hujung baju.
Ada jahitan double kat bahagian atas, then bahagian belah dalam tu ada jahitan zigzag zigzag tu kan?
Itulah hasil daripada mesin coverstich.
Mesin jahit tepi biasa tak boleh ke buat macam ni?
Boleh. Jahit tepi dulu, kemudian pakai mesin jahit lurus plak untuk lipat dia ke dalam. Kalau nak effect 2 line lurus tu, kena beli jarum double plak. Paham?
Jadi, dua tiga kali kerja. Pakai coverstich terus senang.
Mesin coverstich ni, husband aku hadiahkan masa besday aku yang ke 34. Jadi, aku dapat free.... Flip hair. Bahahaha... Terharu iolls dia buat i tanjat kaw kaw nyer.... ailebiu... eh eh sempat selit plak.

Kalau tengok kat LSN, harga dia dalam RM1700. Dia beli ada promotion apatah dapat dalam RM1500. Jadi, ikut nasib lah promotion-promotion ni. Kena pada masa dan tempatnya, dapatla harga promosi.



Aku dulu berangan nak amek tempahan jugak jahit baju budak comey-comey.
Tapi aku dah beranak dua ni, alasan aku sama je daripada blom beranak dulu.
Biziiii... balik keje letih.
Bahahahha.....

kalau belum ada mesin, tapi nak beli kain nak jahit sendiri, haaaa.... sila la pikir masak-masak dulu....
ate~~~ beli yang dah siap lagi senang.
Kalau masih terasa nak jahit sendiri and dah ada mesin-mesin kat atas ni, boleh tanya aku lagi sekali beli kain kat mana. Lepas ni aku nak jawab, aku ada jual plak. bahahhaa...

No comments:

Post a Comment

Thanks for dropping out your thoughts...