Friday, December 30, 2011

Blogging and me


Kebelakangan ni aku kerap berblogging. Bukan di blogspot. bukan di wordpress. tapi di minda. Dalam minda pun selalu fikir ayat-ayat untuk blogging. Anehnya bila depan pc, tangan jadi kaku, minda jadi beku. Agaknya masih ambil masa. mungkin masih fikir apa yang patut di tulis, apa yang tidak.

Hari ini, hari terakhir bekerja untuk tahun 2011. Its the end of 2011. cepat berakhirnya tanpa aku sedari. Meninggalkan kita tanpa menanti sesaat pun. waktu harus berjalan, harus beredar, mengikut lazimnya. 

Masing-masing punya cerita sendiri untuk tahun 2011. ada yang pahit. ada yang manis. bagi aku, tahun 2010 dan 2011 merupakan tahun yang tidak meninggalkan sebarang kesan besar dalam hidup aku. cuma tahun ini, aku dah ada diving license yippiyayyeee~~~ dan mr putih. 

Esok ada jemputan kenduri kahwin. sebelah dia. masih menimbang cara untuk pergi atau tidak. ada yang kata jangan. tapi perhubungan yang terjalin atas nama sahabat membuatkan aku masih berkira-kira. apalah dikenang perkara lepas. cuma tidak tahu nanti penerimaan isterinya bagaimana. emosi aku boleh dipersetankan sahaja. rajuk dan remuknya mungkin sebentar sahaja. aku sudah cukup dewasa untuk menanganinya. tapi aneh juga, aku kira aku sudah ok. yup...insya-Allah sudah ok. mungkin aku cuma merindukan kenangan-kenangan itu dan mungkin kerana emosi yang tercalar kerana dia yang bernikah dahulu.  semoga berbahagia hendaknya. Amin...

Walaupun tiada update dari blog busuk aku nih, aku tetap menjengah sesetengah blog, more to personal blog lah. Blog personal adalah blog yang menggambarkan perasaan penulis itu sendiri pada waktu dan ketikanya. bila penulis itu is having a happy life, penulisannya adalah happy. bila penulis itu sedang ada anak yang kecil, penulisannya lebih kepada cerita pembesaran dan pengalaman pertama anaknya. Bila penulisnya kaki jalan, penulisannya adalah berdasarkan kisah perjalanannya. bila penulis itu sedih, penulisannya akan berjiwa dan penuh emosi,dunia dipandang gelap namun masih mencari sinar harapan. the emotion of the writer its all can be seen in the writing.

ada juga terdetik bila ada blogger lain hentam blogger lain. yang menyampah blog orang tu asyik mencarut. yang menyampah blog orang tu asyik tulis tentang sedih dia. yang menyampah bila orang lain bagi tips macam dia hebat sangat. yang menyampah itu ini. its quite funny for me actually. for me, blogging world is easy. u dont like it, u leave it. kita tak mampu kawal apa yang orang lain tulis, apa yang orang lain rasa, apa yang orang lain alami. tapi kita mampu kawal apa yang kita baca. tak perlu nak buat cerita sangat itu ini, lepas tu nak jatuhkan orang tu orang ni. kalau rasa dengki earning nuffnang dia banyak, tak payah pegi blog dia dah. har har har... kalau rasa tak suka, selawat sikit, tutup blog orang tu perlahan-lahan. tapi kalau dah nyampah sangat, tutup laju-laju pun boleh. selawat lepas tu. hahahaha... mungkin tak semua orang lebih bagus dari kamu, mungkin tak semua orang lebih bahagia dari kamu, mungkin tak semua orang lebih sedih dari kamu. the keyword is just, respect. 

As i read all my previous entry, i realized that it has been more to emotional one. as i said before, penulis akan menulis sesuatu berdasarkan emosi dan perasaan yang dialami  ketika itu. so, secara tak langsung, aku terasa bila ada blogger yang up pasal tak suka pasal entri cerita sedih. kah kah kah... (gelak terasa. padan muka!) Sebenarnya, aku sendiri terasa menyampah dengan entri sendiri yang konon sedih ni. tapi aku tak nyampah baca entri orang lain yang sedih. aku cuba fahami apa dia rasa coz at 1 time, aku jugak macam konon rasa apa yang dia rasa. rasa nak pegi peluk orang itu and cakap.."its soon will be ok dear.sabar and mintak dengan Allah... doa pada Dia...". which i wish there is someone to do that to me. but i guess im okay now... :)

so, 2012... please be nice to me. azam saya adalah nak tulis entri hepi-hepi aje.. weeehuuuuu..... mahu pegi diving!!!!

as a friend of mine said to me, 2012 is the year for you to do man hunting. kah kah kah.... 2012 aku mahu kahwin. sapa mahu masuk minang? sila sediakan resume. kah kah kah kah.... apa kau ingat kau canteek??? (kata pada diri sendiri)


amacam? berkenan tak?

6 comments:

  1. jelessnyaaaa hakuuu !!!

    tahniah weh ada lesen dah.
    syok btl.
    br smlm aku cr info psl KKnya hotel. then aku terjumpa satu blog husband n wife ni dia diving sesama.

    syoknya..

    berangan seketika kalo aku pandai berenang n ada diving lesen .

    btl la tu org menaip sbb nk luah perasaan nk share cerita.

    owes think +ve yg seeloknnya lantak la kan apa org nk taip dah blog dia.

    aku ni pulak jenis bila ada mslh ssh nk luah kat blog. try susun ayat tp xberjaya sgt. sudahnya delete n cite psl benda lain.

    hahahahha..

    aku selalu pesan dan kena pesan diri aku yg org ni Allah create mcm² perangai. Ada suka memuji ada suka mengeji. Dua² tu bgs.

    ReplyDelete
  2. dia itu pun diver juga. kalau kitorg jadi kawin dulu, kira husband n wife la diver. kah kah kah... apakan daya jodoh tiada... :P

    apalagi weh...jom ar dive sesama. amek la lesen...

    ehem.... biasanya aku suka komen-komen ko shem.

    ReplyDelete
  3. dah kawen ni lain sikit la ..
    semua kena pikir org lain.
    bila single ok je nk buat apa.
    sebab tu aku ckp ko jgn sedih sgt lihat dia tu kawen.

    ko anggap ni peluang ko selagi single ni utk buat apa je ko nak.
    sebab nanti dah kawen xtentu nasib kita laki kita tu mcm mana.

    Alhamdulillah kalo ikutkan suami aku tu suka je menyelam ni infact dia tu kg sblh sungai je. n dia teror berenang tp bila dah kawen COST tu jd isu utama.

    ko phm kan apa bezanya kahwin dan bujang. Something that you can gain n loss.. but dedua pon ada hikmahnya.

    *tq ye suka komen aku. aku kekdg risau je komen berlebihan. tp tu la komen aku yg jujur n ikhlas. kalo terkasar anggap tu kritikan utk membangun. tak ada niat utk menguris. ne way aku sentiasa tunggu entry ko yg lawak mcm doluuuu... xsemestinya dah single ko lawak kannn.. hehehehe*

    ReplyDelete
  4. hahaha.... walaupun ko komen panjang berjela, aku memang tak dapat nak balas balik dalam format yang panjang juga...

    aku so far memang suka dan senang hati dengan komen2 ko. thanks.

    bila baca balik blog lama, aku pun tak sedar kat mana lawak dia. insya-Allah 2012 aku 'kembali'. :)

    ReplyDelete
  5. Heheee..
    Aku salah seorg blogger
    yg suke wat luahan..
    Sbb..
    Aku xpunye kakak nk bercerita..
    Xpunye adek..
    Kawan2 pon secoetttt jeee
    Nk citer dgn mak..
    Sian lak mak aku jd tmpt..
    Hehe..
    Aku pon suke komen shem'..

    ReplyDelete
  6. aku ada kakak untuk bercerita.
    tapi kakak aku suka cerita kat mak aku. so, kalau aku dah cerita kat kakak aku, maknanya otomatik mak aku akan tau.

    harap2 kakak aku tak jumpa dah blog aku. sebab blog lama pun dia terjumpa, aku lupa clear history, pastu jadi pembaca tetap. dia memang suka je suruh aku bukak blog lain, tapi aku bukak senyap2.
    hahahahahaa

    ReplyDelete

Thanks for dropping out your thoughts...