Sunday, October 23, 2011

Blood Donation

Last Friday, i went to a blood donation. The blood donation is to receive donation of blood. i went to the blood donation to donate my blood. 

Mengapakah blood donation ku perlu diceritakan di sini? Apakah pula pandangan orang lain yang telah mendermakan darahnya berpuluh kali sudah. Mesti hatinya kata, tak heran beb. gua nyer darah gua dah derma 80 kali tak kecoh citer dalam blog gua pun. Begitulah... saya menjadi over excited sebab ini adalah pertama kali ku. Jadi ampunkan daku. Mungkin penceritaan ini dapat membuka hati orang lain yang belum menderma, supaya dapat menderma. Seperti mana daku yang dah berpuluh tahun hidup baru terbuka hati nak menderma darah. Suci kan niatku itu?

Pernah dulu sudah, niat di hati nak menderma. Masa tu aku baru belajar dekat U. Ada kawan nak derma, tapi dia tak cukup zat. aku hanya teman dia sahaja. Masa tu i takut... Ntahla takut apa. Takut jarum and tengok darah yang keluar sampai 1 beg tu kot. tapi jauh di sudut hatiku, memang berniat nak derma darah juga suatu hari nanti. jauhhh.... jauuuhhhhhhhhhh disudut hatiku...

Kemudian, bila dah kerja, tempat kerja aku ni memang selalu organise blood donation ni. tak pernah sekali pun pergi. Masa tu takut sebab lain pulak. Ada member cerita yang dia jadi gemuk lepas derma darah. My ex pun cakap, badan dia naik lepas dia derma darah. Masa itu aku tak pasti adakah diorang yang menjadi kuat makan lalu menyalahkan pendermaan darah itu sebagai jalan mudah untuk menyalahkan benda lain. padahal tak nak mengaku, mengalami sindrom kuat makan bila umur makin meningkat. heh?? whatdelah? Masa itu aku tak tau. Aku memang betul-betul percaya dengan cerita itu, lalu menjadi takut gemuk.

Memang 'menjual ikan' a.k.a 'selfish' lah aku bila memang beralasan begitu. Tapi memang aku sungguh mengkhuatiri akan hal yang demikian. Maka bertahun-tahun niat suci nak terlibat dalam proses pendermaan darah itu telah dibantutkan. 

Sehinggalah tahun ini....

Teman sekerja pulang dari menderma darah pada hari Jumaat tersebut. And dia dah 8 kali derma. And dia kurus jerrr.... Katanya, ini pertama kali dia mendengar mitos kegemukan akibat menderma darah. Katanya lagi, dengan menderma darah, metabolisme badan dapat ditingkatkan... (Sebenarnya dia baca dari brochure yang dia baru dapat). 

Jadi, bila teman sepejabat yang seorang lagi mahu tak mahu, takut tak takut, pun rasa nak derma, maka kami membuat pakatan bergu. Kau pergi, aku pergi. Kau tak pergi, aku pun tak pergi. Dalam langkah takut-takut berani, kami pun pergi secara bergu. memang mengigil. Cuak dowh. 

A chinese girl was so sweet enough to comfort me. ekekeke... Dan dia sungguh comel berbahasa Melayu. 
"First time ka?" tanya dia.. Nampak sangat ke muka aku cuak? ceh... tak nampak hero langsung. 
Dia pun cerita, this is the second time dia derma. Bila aku tengok dia kurus jer, so aku makin mengharap cerita kegemukan itu memang adalah satu mitos.

Semasa proses mencucuk dan dicucuk, aku tak berani nak tengok. Takut nanti aku buat scene plak pergi lari lintang pukang takutkan jarum. Tidak ada pula doktor hensem yang boleh dipeluk. Pada siapa aku nak minta tolong?  Dah selesai dia cucuk, hati kata, 'ceh...tak sakit pun'. tapi tak tau kenapakah hati masih cuak-cuak ayam. until sampai dah setel pun, tangan masih sejuk beku. whatdelah?? Walaupun takdelah pening sangat, tapi macam bajet pening je. Foyos.

Aku harap mitos tentang kegemukan setelah menderma darah, adalah memang sebetul-betulnya sebuah mitos. Aku harap. kerana aku memang takut. Ini bukti kehadiran budak excited pertama kali derma darah. 


Goodies bag...

the content...

my first time ever certificate and book record. 


May my 450ml blood, sumbangan yang tak seberapa itu akan dapat menyelamatkan sebuah nyawa yang lain. Who knows, next time i'll be at the side who are in need instead of the side of giving. Terima kasih kepada mereka-mereka yang lain yang telah sudi mendermakan darahnya selama ini tanpa takut akan sebab yang ntahpehape macam aku sebelum ini. 

Marilah menderma darah... Pesanan dari chikuru, wakil Pusat Darah Negara dan Kementerian Kesihatan Malaysia...

4 comments:

  1. kenapa chikuru?? bkn chikaru?? hahaha

    neway congratt!!

    kebetulan rekod ko sama dgn rekod laki aku. laki aku yg gagah perkasa tu xkusangka lepas kawen aku dpt tau yg dia xpernah derma darah. huhhh

    tp atas dorongan aku yg selalu perli dia (hahaha) akhirnya dia derma gak.

    tahniah buat korg berdua.

    aku??? BELOm ada rekod lg .. hiksss

    dulu pernah nak derma tp berat xmencukupi.. sbb below BMI.. then bila dah berisi teringin nk derma.. tak leh gak sbb aku kategori tekanan darah rendah.. uhuk..

    ReplyDelete
  2. kenapa aku macam kenal pengomen inikah? har har har...
    kita pernah berkenalan kan...
    har har har....

    ReplyDelete
  3. eh ye ke kita pernah kenal??
    ermm agaknya la ..

    huahuahua

    ReplyDelete
  4. anyway, terima kasih ye kerana sudi singgah... :P

    ReplyDelete

Thanks for dropping out your thoughts...