Wednesday, October 3, 2012

Debat Perdana Pengguna Siswa


Ola! Assalamualaikum....

Ok... Its suppose to be Wordless Wednesday. but i have never care. kehkehkeh.... 

Saya tau saya masih dirundung kesedihan. tapi kita ketepikan itu dahulu kerana sebenarnya masih banyak lagi perkara-perkara yang menarik telah berlaku ke atas diri ini yang telah menjadi kenangan semata dalam hidup ku ini. Biasalah, kalau hati tengah rawan, kaki tangan pun jadi lemah berantakan. wahh... ayat apakah ini? Sejak menjadi sedih ni, saya rasa ayat-ayat saya ada sedikit lagi boleh jadi sasterawan negara. kehkehkeh...

Cerita ini adalah tidak sedikit kebelakang. It happened on 12 - 14 May 2012. 4 months back. Kalau tanam pokok cili pun agaknya telah berbuah jika ditinggalkan selama 4 bulan. Adakah? kerana saya tidak menanam pokok cili maka saya sebenarnya adalah tidak tahu.


12 - 14 May 2012 adalah tarikh berlangsungnya Debat Perdana Pengguna Siswa antara mahasiswa mahasiswi seluruh Malaysia yang bertempat di Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) ~ my own university, once i was a student there~~~. 

I was there and watch few debates. I must say, WOWWWW!!! They all are so amazing! 

Credit must be given as they all are brave enough to speak in front of people. I must say, mereka memang nampak yakin dengan diri sendiri. Ada jugak yang nampak takut-takut. For the first time maybe, tapi i must salute coz keberanian untuk berdiri dan menyampai hujah itu sahaja sudah cukup untuk membuat ketar lutut sebenarnya.

Maybe it was the first time untuk mereka merasa pengalaman berdebat British Parliamentary Style. Kerajaan Pembuka akan melawan Pembangkang Pembuka, Kerajaan Penutup akan melawan Pembangkang Penutup. Each team (consist of 2 person) dari universiti yang berbeza. Pihak Kerajaan tidak sepatutnya membangkang hujah sesama kerajaan, dan begitulah pembangkang, tidak sepatutnya membangkang hujah sesama pembangkang walaupun mereka dari universiti yang berlainan. Well, at least itulah seperti apa yang diterangkan waktu taklimat. For more info, boleh google tentang format ni ok. Takut saya salah bagi informasi.

Mereka akan diberi masa selama lebey kurang setengah jam kalau tak silap saya, setelah tajuk diberi on the spot untuk mereka bersama-sama team yang dibawa sekali untuk meng'google' dan membantu memberikan point-point dan isi-isi hujahan.

I must say team Kerajaan Pembuka adalah team yang membawa watak yang paling susah kerana mereka harus membawa seluruh isi debat mengarah kepada topik dan supaya tidak terkeluar dari topik sebenar. Mereka menanggung tugas berat untuk memberi definisi tepat untuk tajuk yang diberikan, sekaligus  harus memikirkan isi yang konkrit untuk penghujahan mereka. Sekiranya salah pemberian definisi, maka seluruh proses debat akan terganggu kerana pasukan lain harus meneruskan debat dengan isi dan hujah mereka, tapi dalam masa yang sama harus membawa semula pengertian yang membalik kepada topik asal. And... this will totally effect their marks.


I didnt snap any picture of the debates were in progress kerana takut mengganggu. Adab sopan harus dijaga hokeh. Berharap dapat curi sikit gambar dari organiser sebenarnya, tapi mcm sibuk sangat je la kan? Hahahahaa... 

I must say the debators are well presented, ada yang berperwatakan yang sangat menarik, ada yang hensem omaigod i pandang mata u, u pandang mata i balik. i buat donno je coz i tau u budak sekolah camana nak sara i. hahahahhaa.... ada yang pakai contact lense kaler and owh canteknya i tengok u dengan blazer sangat stylo i tell u. Well, ada jugak team yang annoying skit, tapi itulah asam garam manusia. barulah happening kan dapat tengok debates macam tu. 


tengok and komen on presentation dan tujahan suara, i dah rasa macam i ni Jennifer Lopez or Paula Abdul plaks. Nasib baik uolls tak nyanyi masa debat tu, kalo tak i kena singkirkan uolls and i nangis coz hati i bukan kristal~~~


UKM muncul juara!!! You go UKM! Mestilah proud coz i adalah ex UKM kan. (but too bad saya tak berkesempatan menyaksikan any of their debates... debat  berlansung serentak dalam beberapa buah bilik mengikut kumpulan masing-masing)

But kuddos to all the debators... You all sangat hebat, like seriously sangat hebat!!!

some of the students yang tengah tekun mendengar taklimat dan pengagihan tajuk

KPDNKK

the extra huge banner

Dato' Sri Ismail Sabri banner

~the little evidence of my existence~


For me, program ni bagus untuk pendedahan pelajar-pelajar kepada fungsi dan hak kepenggunaan. Pada pandangan peribadi saya, di Malaysia hak kepenggunaan masih baru hendak diserapkan supaya masyarakat lebih aware dengan hak mereka. Most of pengguna yang tidak tahu akan hak mereka sebagai pengguna akan ditindas oleh pemaju/contractor/peniaga etc. It is more than winning the debate, but more to ilmu yang hendak mereka korek, guna dan pakai pada masa akan datang. Students are also a consumer...

Aiceh... dah macam wakil rakyat nih.

---owh... by the way, i adalah juri jemputan...----


5 comments:

  1. ko jd juri jemputan??
    wahhhh syoknya tgk org berdebat ni..

    ada selingan lawak jenaka tak?

    ke terlalu serius mengutarakan isi².

    sapa menang?

    ReplyDelete
  2. eh baru perasan UKM juara. hahahah

    sorry :p

    ReplyDelete
  3. sbb tajuk pun macam serius kan. takut debators google pastu terjumpa pastu dia kata... e'eh juri ni kuat main nih... hahahhaha

    ReplyDelete
  4. pehh.ko ni keje apa sebenarnya?siap jadi juri lagi.

    ReplyDelete
  5. hahaha... juri jemputan aje.
    nothing big pun... :)

    ReplyDelete

Thanks for dropping out your thoughts...